По промоционална програма на ЕС ще организираме конгрес на тема българско вино в Китай

Галина Нифору, председател на Българската асоциация на износителите на винo

 

- Г-жо Нифору, какви са приоритетите в работата на Вашата асоциация?

Приоритетите ни са свързани най-вече с експорта. Искаме и до този момент това, което правим, е да стъпим на важни международни пазари, доказали се в последните години и българското вино да добие по-положителен имидж. Насочили сме се към САЩ, към далечния Изток - Япония, Китай, Южна Корея, както и Скандинавските страни и някои европейски, в които правим различни промоции и презентации.

- Несъмнено важна роля в популяризирането на българското вино имат промоционалните програми. Една от тях е в рамките на Националната програма за подкрепа на лозаро-винарския сектор у нас – Промоция в трети страни. Разкажете за вашия изпълнен проект по нея.

Това беше нашият първи проект, от който ние много се научихме, почерпихме много опит и затова сега сме много по-спокойни и смели. Този първи проект стартира през май 2016 г. и приключи през юни 2018-та. Той беше за много важни пазари - САЩ, Китай и Япония. Всички изби, които участваха в проекта, намериха свои партньори. Това, което също успяхме да направим, е в Тексас, който е четвъртият по консумация на вино щат, да се заговори за българското вино. Там има над 300 винарни, винената култура е развита и всяко ново нещо, особено, ако то се представи добре, представлява интерес. Нашата стратегия беше да представим новите вина на древна Тракия. Това беше мотото на нашата програма. Понеже знаем, че американците са с доста кратка история, всичко, което има досег с античността, за тях е много важно и интересно. Отделно от това нашите тракийски съкровища имат невероятен успех. Това, което споделят наши партньори от този пазар, които ние каним тук след финализиране на първия проект и посещаваме изби, музеи и древни места, е, че всички са изключително впечатлени, така че историята и виното вървят ръка за ръка. Отделно от това местните сортове ги привличат, както и международните, които са по-лесно продаваеми. Наскоро някои от нашите вина, които вече се продават там, бяха оценени със златни и сребърни медали на две много важни винени състезания, където се дегустира на сляпо. Това е много голяма чест и гордост за нас. Така че, нещата в Тексас се случват много добре.

Китайският пазар също е доста сложен. Хората си мислят, че след като там има милиард и половина души текат реки от вино. Не е точно така. Първо консумацията там е доста малка - 2,7 л на глава от население, при средни 30 л за Европа. Тази цифра постоянно расте и имайки предвид големия брой хора, дори и 1-2 % да се увеличи годишно, това е много добър ръст. Между другото, Китай е вече на 5-то място в света по производство на вино - при тях нещата се случват изключително бързо. Като 80 % от виното, което се консумира в Китай и е произведено там, е с много ниско качество и е много евтино. Никога един европеец няма да пие такова вино.

В Китай, ако не се явяваш целенасочено поне два-три пъти на изложения, те забравят много бързо. А истината е, че всеки се стреми към този пазар.

Япония е другият също важен за нас пазар, където България е с положителен имидж. Това е благодарение първо на киселото мляко. Друг важен фактор е и българският сумист Котоошу, който е там като национален герой, отделно маслодайната роза... Така че, България е добре позната на японците. Въпросът е, че там пазарът е доста улегнал и нови играчи трудно влизат. Но въпреки всичко нашите червени вина, които са по-класни и са насочени към мъжете над 50 годни, предизвикват интерес. Докато при по-младите японци, които са моторът за повишаване на консумацията, защото пътуват много из Европа и искат да придобият привички, присъщи на западната цивилизация, те са основният двигател на обема и там нови вина са много добре приети. Същото важи и за Южна Корея - един много интересен пазар. Може би трябва да добавя, че на всички тези пазари, към които ние сме се насочили, експортната цена за българско вино е доста висока - към 3,70 евро. По никакъв начин не може да се сравнява с пазара във Великобритания, където още искат да им доставяме вино под 1 евро. Така че, много са ни важни тези пазари, към които сме се насочили, защото там виното може да се продаде на нормална цена и производителите да имат печалба, което е най-важното.

- Какви дейности бяха изпълнени по проекта?

Това, което е заложено по Националната програма - участия на изложения, организиране на семинари, майсторски класове, на които каним вносители, журналисти, медии и хора, които са важни за бизнеса. Посещения на вносители и журналисти в България, както и промоции в търговски вериги.

- Какви са резултатите от този първи проект?

Резултатите са, че отворихме пазара в Тексас за българското вино. Буквално ден след ден следим с нашите партньори какво се случва там, имаме надежда за дългогодишна работа и експанзия на българското вино.

В Китай също намериха свои вносители и нашите изби започнаха да изнасят продукция там. Същото се случи и в Япония, така че, аз мисля, че проектът беше осъществен много добре, според възможностите на програмата. Много важно е и това, че се подобри имиджът на българското вино, а някои пазари разбраха, че има българско вино. В Тексас определено никой не знаеше, че съществува българско вино, а и много малко хора там знаят въобще къде е България. Но пък хубавото там е, че за тях това е нещо ново и интересно. Всичко това е много добре, но се иска постоянство.

- Разкажете сега и за бъдещия промоционален проект.

Бъдещият проект, който ние ще започнем, не е по националната програма, а директно към ЕС. Не минава през България и българския бюджет. Проектът е насочен към Китай, Япония и Южна Корея. Продължителността му е 3 години, като дейностите стартират от 1-ви април 2020 г. Финансирането е 80 % от ЕС и 20 % самоучастие на избите. Заложени са почти същите дейности, както в първия проект, но с по-голям акцент върху социалните мрежи. Ще участваме и в различни изложения, ще организираме един голям конгрес в Китай на тема българско вино, на който ще поканим много вносители, медии, сомелиери.

- Какви са Вашите надежди, след като този нов проект бъде изпълнен?

Очаквам да се случат същите неща, няма да се случи нищо по-различно. Да се надяваме, че ще увеличаваме износа, което е и нашата цел. А износ се увеличава, когато имаш добър имидж, когато постоянно присъстваш на пазара, когато работиш с добри партньори, с които си имате доверие и когато, разбира се, представяме все по-качествено вино. Което се случва в България. Виното ни става все по-качествено.

 

Коментари (0)
Няма коментари.

Добави коментар