Ивана Радомирова, изпълнителен директор на Съюза на пивоварите: Като пивоварна индустрия България е на първо място с най-висока репутация сред европейските страни

През миналата година успяхме да разширим продуктовото портфолио с 25 нови бранда

 

 - 2021 г. е много специална за пивоварната индустрия в България. Защо?

Тази година нашата индустрия има три емблематични юбилея, които са доказателство как ние свързваме традициите, иновациите, устойчивото развитие и всичко това, което се съдържа в космическия свят на една чаша бира.

Юбилеите тази година са три - 30 години от създаване на Съюза на пивоварите в България, 140 години Българска пивоварна индустрия и 65 години пивоварна наука у нас.

Това са вдъхновяващи поводи ние много широко да популяризираме нашите инициативи за екологична отговорност и най-новите практики в тази посока. Малцина знаят, че в бирената индустрия вече са въведени практиките на кръговата икономика. Това не са празни думи, а модели, които съществуват и функционират.

Така например, отпадните води от големите компании се рециклират почти на 100% благодарение на био анаеробни реактори, които те инсталираха през последните пет години. Тези реактори позволяват да се извлекат от бирените остатъци полезни вещества, с които се хранят бактериите, и те да бъдат превърнати в био газ, който пък да обслужва производствените нужди на пивоварните предприятия.

Не по-малко интересно е, че прословутата бирена каша, която доскоро се считаше, че е един основен замърсител, всъщност е храна за животните. Тя се изкупува на 100% от животновъдите и служи за една наистина високобелтъчна фуражна съставка за преживните животни.

От отпадъците от хмела пък може да направи течен тор за подхранване на цветя и земеделски култури.

 - Какви инвестиции направи бирената индустрия през последните години?

Инвестициите в зелени инициативи и иновации най-вече свързани с кръговата икономика за последните четири години възлизат на над 30 млн. лв. Ние говорим все пак за шест компании. Може да си представите какъв ресурс се отделя в това направление.

Тези инвестиции допринасят за много голямо спестяване на естествените ресурси. Благодарение на това сега за производството на 1 литър бира отиват между 3 и 4 литра вода. Докато преди 10 години са били необходими около 15 литра.

От друга страна - през последните две години инвестициите в предприятията, като капиталови вложения, са 77 млн. лв. в технологично обновление, в нови линии, оборудване.

 - Как се отрази пандемията на пивоварния бизнес?

Пандемията Ковид 19 изправи хората, бизнеса, планетата пред нови предизвикателства, но ни направи и по-креативни, и като бизнес, и като цялостна концепция.

През миналата година успяхме да разширим продуктовото портфолио с 25 нови бранда. Бяха създадени няколко нови асортимента бира с влагане на билки, на цветя. Те все още, разбира се, са експериментални, но повишават антиоксидантния капацитет и витамините в напитката и съвсем скоро на пазара ще има такива продукти.

Нещо, което е много важно и може би малко се знае. 54% от консуматорите вече изключително много харесват и държат да опитват или традиционно да консумират нискоалкохолните и безалкохолни бири. Всъщност, това са едни нови иновативни продукти. Ние до голяма степен сме свикнали с това голямо разнообразие и не отчитаме колко усилия и иновации стоят зад всяка една бутилка в магазина.

Резултатите от международно изследване за пивоварния бранш в Европа показват, че ние сме на първо място с най-висока репутация като пивоварна индустрия сред европейските страни. За което благодарим най-вече на нашите приятели, консуматори, потребители, защото те са участвали в това независимо изследване, проведено през април тази година.

Автор: Диана Александрова

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.