Близо 5000 земеделски производители от Западна Африка вече могат да се възползват от нарастващата популярност на органичните храни
Пазарът на биологични продукти и справедлива търговия в развитите страни се очаква да нараства през следващите три години с около 5% до 10% годишно, предлагайки нови възможности за дребните земеделски производители от бедните страни, според ФАО ( Организация за храни и земеделие към ООН ). Близо 5000 земеделски производители от Западна Африка вече могат да се възползват от нарастващата популярност на органичните храни в развитите страни благодарение на $ 2,4 милиона, обезпечени по програмата ФАО, подкрепена от Германия, която им помогна да отговорят на необходимите изисквания за сертифициране. Проектите на ФАО в Буркина Фасо, Камерун, Гана, Сенегал и Сиера Леоне помогнаха на групи фермери и дребни износители да преодолеят предизвикателствата и да се възползват от изгодните пазари. Те са увеличили своите технически умения и подобрили качеството на продуктите, което от своя страна е дало възможност на земеделските производители да получат сертифициране за органична и справедлива търговия . "Някои групи фермери никога не са изнасяли продукти преди, в най-добрия случай са ги предлагали на ниска цена на местния пазар . Повечето от тях бяха на много ниско ниво по отношение на институционалните си и технически възможности, както и на финансови ресурси"- казва Паскал Лиу, търговски икономист на ФАО. "Сега повечето от групите имат правен статут, срещат се редовно, поддържат регистри и се състоят от реални членове, които плащат такси."
Проектът фокусира върху всички етапи по веригата на доставките - от производството, събиране на реколтата и опаковане до сертифициране и маркетинг. Съществената част на проекта е да покрие скъпата цена на сертифициране в периода на преход и да подкрепи създаване на по-добри хигиенни условия, за да се съобразят с високите международни стандарти за качество. "Проектът помогна на местните фермери, които обикновено очакват пряка финансова помощ от институциите, за да проявят по-активно отношение. Тяхното икономическо състояние и самочувствието определено се подобриха, тъй като вече могат да продават своите продукти на международните пазари на много по-добри цени - нещо, за което не можеха дори и да мечтаят до преди само три години " - казва Лиу Паскал. В Гана, например, около 30 дребни производители на ананаси успяха да увеличат продажбите си от 26 до 116 тона, след като получиха биологично сертифициране.