Меката на органичното производство привлече 43 000 посетители

Атмосферата не беше помрачена от икономическата криза, нито от по-малкия брой посетители

Тази година водещият световен панаир на органични продукти BioFach събра 2 557 изложители и около 43 500 посетители. Докато много хора очакваха значително намаляване на броя на посетителите, действителният спад от около 7% се оказа умерен. Въпреки този спад, доста изложители и посетители бяха много доволни от самото изложение, което още веднъж потвърди значението му като сборна точка на интернационалната органична индустрия. Голям брой посетители се възползваха от конгресната програма, която предлагаше дори повече от предшестващите години.
През четирите дни на BioFach и Vivaness от 17 до 20 февруари 2010, г.  сайтът на изложението в Нюрнберг попадна във фокуса на света на органичните производители. Интернационалните посетители отново представляваха 38% от общия брой, със специални клиенти, дошли в Германия от 121 страни, между които Австрия, Франция, Италия, Холандия, Полша и Швейцария. Малко по-ниският брой посетители съответстваше на спада в броя на изложителите.
Мнозинството изложители (2 557 спрямо 2 733 през 2009 г.), две трети от които от чужбина, бяха доволни от посетителите. Според изследване, извършено от независима организация, 85% от изложителите в BioFach и 97% от изложителите във Vivaness очакват оживяване на бизнеса след изложението. Това е увеличение, съответно с 12% и 16%, в сравнение с миналата година, което е ясен признак за настъпващ оптимизъм. Докато много хора обясниха спада в участието с икономическата криза, други го приписаха на променения график (от понеделник до петък) и на множеството регионални изложения. Факт е, че за компаниите-изложители не е лесно постигнат баланс между глобалната органична индустрия на едни места и специализираната вътрешна търговия на други.
Атмосферата не беше помрачена от икономическата криза, нито от по-малкия брой посетители. Петер Кнопп, началник търговия на дребно при пазарния лидер Dennree, в последния ден каза, че е доволен от броя търговци на дребно и от разговорите с тях и че съжалява за отсъствието на съвместния щанд на Die Regionalen, представители на търговия на едро, които тази година бяха решили да си починат. Фолкер Краузе, основател на Bohlsener Mühle, сподели, че според него търговците на едро действат като „разсърдени деца” : „Искаме да развиваме пазара и няма да отчетем прогрес, ако не участваме в BioFach.”
„BioFach е предизвикателство за кризата. Четирите дни на изложението доказаха, че органичната индустрия все още се развива с размах. Продължава тенденцията към органично производство и екологично устойчива консумация. Периоди на по-слаб растеж предоставят възможността да се вземат решения къде да се основе бизнес и да се работи по съвместни бъдещи проекти. Особено сме доволни от вниманието, отделено от политиците и медиите на тазгодишната тема Органично + Справедливо – казва Клаус Раттиш, член на ръководството на NürnbergMesse.
Някои изложители и асоциации за Справедлива търговия, обаче, съжалиха, че няма ясни критерии за участието в тази специална категория. Ако посетителите не могат моментално да видят защо продуктите на даден изложител се намират в площта, определена за Справедлива търговия,  в тяхна помощ се използват специални брошури „Органично + Справедливо”.  Но това, което можете да прочетете там е, че производители като, например „Органична продукция от Дания”, наемат само хора, желаещи да работят за тях и не експлоатират детски труд. Признати организации за Справедлива търговия като Fair Deal Trading от Обединеното кралство, Bio Partenaire от Франция, Gepa – Германия или Claro – Швейцария, участваха наред с много други фирми и организации с признат органичен бизнес, но чието включване в категорията Справедлива търговия е трудно да бъде оправдано.
8 000 участници се възползваха от 180 събития в конгресния форум на BioFach, както и в шест специализирани форума за обмен на пазарна информация, като справедливостта и устойчивостта бяха в центъра на вниманието. Форумът „Справедлива и етична търговия”  привлече около 750 души.
Справедливостта и устойчивостта бяха важни теми и на Vivaness: изложението е международна платформа за натурална козметика и здраве, и тази година 183 производители от 21 страни представиха свои продукти. На второ място след Германия с 88 производители се нарежда Франция с 29, следвана от Италия (16), Великобритания (12) и Австрия (8). Следващата среща на международните органични производители ще се състои от 16 февруари, до 19 февруари 2011 г. в Центъра за Справедлива търговия в Нюрнберг.

Както и в предходните години, вечерните събития бяха много популярни и, разбира се, много посещавани. Всичко започна в сряда вечер на 17 февруари 2010 г. с „Елате с нас”, организирано от BNN Herstellung und Handel и посетено от около 450 регистрирани гости от специализираната органична търговия в Германия, които се насладиха на великолепен бюфет. Последва четвъртък с повече от 20 щанд-партита в залата на Vivaness, по щандовете на асоциациите  Bioland, Demeter и Naturland и в международните сектори на Organic Africa, Fairtrade Labelling Organization and BioFach Globally.

“Bionacht” (Бионощ): Органичното парти, организирано основно за изложители, организации и журналисти, беше посетено от над 1 000 души. Млекопроизводителите Upländer Bauernmolkerei – известни със своето  Fair Trade мляко – раздаваха безплатно вкусните си млечни напитки и дори предоставиха модел на крава за украсяване. Много от гостите танцуваха до след полунощ, поставяйки край на изпълнените с активна дейност дни на изложението в компанията на приятели и познати.

Абонирайте се БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина, за да получавате всеки петък най-важната седмична информация.

За още новини – харесайте страницата ни във FACEBOOK.