Модели на потребление на биопродукти: Какво трябва да знаем за Бети Грижовната

Актуалните проучвания потвърждават, че растежът на биопазара все още основно се дължи на една малка група от силни потребители

Дялът на биопазарите в Европа расте. Като цяло икономическата криза имаше ограничено влияние върху оборота на биопродуктите. Но докато евтините магазини претърпяха някои загуби, голяма част от магазините за биопродукти и магазините за природосъобразен живот не бяха засегнати от рецесията. Този феномен налага анализа: кои са постоянните потребители на биопродукти и кой диктува бъдещите тенденции?

От началото на 90те години до днес екологичната търговия на дребно ежегодно показва постоянен растеж. В шест страни в Европа пазарният дял на биопродукти  възлиза на повече от 3% спрямо общия пазар на хранителни стоки: това са Швеция, Германия, Италия, Швейцария и Австрия, както и Дания, която заема водещата позиция с над 6%. Пробивът на пазара започна, когато традиционните, както и евтините вериги магазини за хранителни стоки, започнаха да предлагат собствени биопродукти. В Германия магазините за евтини хранителни стоки показаха 20% годишен растеж на оборота на биопродукти за периода от 2005 до 2008 година. Дялът им от общия пазар за биологични месни и растителни продукти достигна 25%. През 2009 година техният оборот пада на 6%, докато продажбите в магазините за биопродукти и природосъобразен живот (които имат оборотен дял от 22% от цялата търговия на дребно с биопродукти) остават стабилни. Във Великобритания бе установено, че потребителите на биопродукти са купували по-малко готови продукти в следствие на рецесията от 2008/2009 година, но затова пък продажбата на биологичните готови смески за готвене се е покачила до забележителните 14% .

Феноменът е анализиран от холандската фирма EOSTA – водеща международна фирма за търговия на едро с екологични пресни плодове и зеленчуци. Фирмата установява, че 7% от потребителите на биопродукти реализират 68% от оборота (силни потребители), докато 18% от потребителите реализират 21% от оборота (средни потребители) и 75% допринасят за малко повече от 11% от оборота (слаби потребители). За да бъде разбрана групата на силните потребители по-добре, техният типичен представител е наречен с името „Бети Грижовната”. Проучванията на пазара установяват, че средностатистическата Бети Грижовната е високообразована жена, която поддържа светски стил на живот. Обратно на това, на което всички вярват, тя не принадлежи към групата с високи доходи. Тя има средностатистически доходи, но нейното домакинство е устойчиво на кризи. Според една студия на проф. Шпилер от университета в Гьотинген през 2008 година групата на Бети Грижовната 70% е от жени на средна възраст 49 години. В групата на средните потребители дялът на жените намалява до 56%, а средната възраст е 45 години, слабите потребители са около 50% жени средно на около 44 години, а сред хората, които не употребяват биопродукти 39% са жени и средната възраст е около 52 години. Бети Грижовната е новатор, прокарвайки своите идеи в развитието на тенденциите. Тя е обществено ангажирана и се грижи за здравословните и ресурсните проблеми. Като потребител тя предпочита пресни, здравословни, вкусни и истински продукти и съвсем съзнателно избира такива. Освен това, тя очаква биологичните продукти да допринесат за трайно здраве и би искала да бъде информирана за екологичните и социалните последствия от употребяваните от нея продукти.

Актуалните проучвания потвърждават, че растежът на биопазара все още основно се дължи на една малка група от силни потребители. Проф. Хам от университета в Касел публикува през 2009 година студия за отношението на потребителите и доказа, че в Германия силните потребители представляват 20% от всички потребители на биопродукти, като същевременно на тях се дължи и 65% от пазарния дял на биопродуктите и което е най-важното – тази група има най-стабилното отношение във времето. Нарастването на дела на биопродуктите в бюджета на тази група води до извода, че може да се очаква и още по-висок растеж./ekoconnect.org

 

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.