1. Начало
  2. Новини
  3. Биологично земеделие
  4. Органични компании по пътя на устойчивото развитие

Органични компании по пътя на устойчивото развитие

Положителният растеж на компаниите продължава в световен мащаб

Компаниите за производство на биологични продукти все по-често се обръщат към устойчивото развитие, за да подсигурят зелените си пълномощия. Органичен монитор установи,  че лидерите в производството на органични храни са първи и в тази тенденция. Забавяният ръст на растеж на пазара и все по-увеличаващите се очаквания на потребителите оказват влияние върху продажбите на биологични храни. Британският пазар показа отрицателен ръст през миналата година, докато в повечето европейски страни се отчита слаб едноцифров растеж. Изследванията на Органичен монитор установиха, че положителният растеж продължава в световен мащаб, но той е далеч от положителния 15% темп на растеж, наблюдаван в предишни години.

Икономическият застой свива потребителските разходи; продажбите на биологични храни са засегнати заради ценовата добавка за превъзходно качество. Има и друг фактор, който променя поведението на потребителите. С нарастване на интереса към изменението на климата, дълговете на страните от третия свят и етични проблеми, потребителите очакват повече от органичните храни. Търсят се продукти, които са произведени на етичен принцип, с ниски емисии на въглерод, с подкрепата на местните общности и с малко екологично влияние. За тези потребители, терминът „органично” отговаря само на част от сложната формула за търсене.

Променящите се пазарни условия карат компаниите, производители на органични храни да си поставят нови цели и да предприемат устойчиви инициативи. Някои, като Geen & Black са насочени към етичните източници. Шоколадът Мая Голд, произвеждан от компанията, е първият официален продукт на справедливата търговия в Обединеното кралство през 1995 година. През тази година Green & Black  се ангажира да сертифицира всички свои продукти като продукти на лоялната търговия, което я прави водеща марка шоколад в света, произведен на етични принципи. Залогът за справедлива търговия включва и допълнителни 0,5 милиона щатски долара за доминиканските земеделски производители -  за устойчиво развитие и социална инфраструктура.

Други водещи производители на органични храни укрепват доверието на потребителите чрез предоставяне на по-голяма прозрачност и проследимост. Немската компания Fish & More създаде новаторска система за проследяване на биологичните си морски дарове; уникален код дава възможност на потребителите да проследят продуктите Followfish до мястото, където рибата е уловена и да установят начина, по който е превозена. Биологични и удостоверени с Marine Stewardship Council (MSC), продуктите Followfish се класифицират като сто процента устойчиви морски дарове.

Загрижеността на потребителите за промените в климата се оказва водещ фактор за някои органични хранителни компании да компресират въглеродните си емисии. Холандската компания Eosta за производство на свежи органични храни е пионер с гамата си от щадящи климата органични продукти, включващи портокали, ябълки, домати и киви. Други компании намаляват на въглеродните си емисии чрез използването на възобновяеми източници на енергия и / или инвестират в проекти за залесяване.
Например, най-голямата компания за органични млечни продукти във Великобритания Yeo Valley Organic, използва "зелено електричество" за своята производствена и складова база. Друга група от органични хранителни компании са приели навигаторната система за устойчивост Flower. Разработенa от фондация Nature & More, тя дава възможност да се установят екологичните и социалните измерения на органичните хранителни продукти и да се информират потребителите. Уеб-базирана система дава данни за въглерод, вода, въздух и други въздействия върху околната среда на сертифицирани продукти.

Водещи компании за справедлива търговия също приемат инициативи за устойчивост. Alter Eco, една от най-големите в света, е инвестирала в различни биологични и етични проекти в развиващите се страни. Както водещите производители на органични храни, от компанията също намаляват въглеродните си емисии. Програмата Carbon Zero е предназначена за измерване, намаляване и компенсиране на въглеродните емисии в производството на продуктите. Нарастващата компетентност на потребителите води до широко приложение на еко-етикети за храните: биологични, произведени съгласно принципите на справедливата търговия, био-разнообразие, въглеродно въздействие, воден отпечатък и др. Докато се търсят продукти с ниски екологични и социални последици, множеството лога и символи създават объркване сред потребителите и те не са в състояние да направят разграничение между нарастващия набор от символи и лога на хранителните продукти. Органичните стандарти се развиват и включват устойчиви ценности; водещите агенции за сертифициране като IMO и Ecocert са разработили нови стандарти, които покриват изискванията за регистрация, етичното проследяване и биологичното разнообразие.

Въпреки че има известно сближаване на екоетикети, броят им продължава да нараства. Световният пазар на биологични храни е в процес на преход, като лидерите в производството предприемат инициативи за устойчивост. Органичен монитор очаква успешни компании да бъдат тези, които съумеят да информират потребителите за  стойностите за устойчивост сред нарастващото море от еко-етикети. Инициативите за устойчивост и екологичните производствени марки в хранително-вкусовата промишленост са широко включени в предстоящата среща Sustainable Foods Summit, която се провежда в Амстердам от 10 до 11 юни. Водещи организации за органични продукти и справедлива търговия като Green & Black, Eosta, Fish & More, Alter Еcо, Организации за етикиране  - Fairtrade (FLO), Ecocert, IМО и Solidaridad ще изнесат доклади на тази изпълнителна среща на върха.

Sustainable Foods Summit е поредица от срещи на високо равнище, които се фокусират върху водещите проблеми на хранително-вкусовата промишленост по отношение на устойчивост, органично производство, лоялна търговия и други екоетикети. Темите, включени в срещата на върха включват етично проследяване, концепции за справедлива търговия, намаляване на въглеродните емисии, водното замърсяване, проследимост и прозрачност, устойчивото снабдяване и кръгли маси, етична пазарна икономика, екологични опаковки и промяна на поведението на потребителите. Sustainable Foods Summit ще се проведе в Movenpick Hotel Amsterdam City Center, на10 и 11 юни. Срещата на върха се организира от Органичен монитор, компания за специализирани изследвания и консултантска дейност, която се фокусира върху световната индустрия на органични и свързаните с нея продукти. От 2004 г. организират  семинари, работни срещи и срещи на високо равнище за производство на устойчиви продукти.

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.