1. Начало
  2. Новини
  3. Биологично земеделие
  4. Успешно завършване на петата международна конференция по органичен маркетинг

Успешно завършване на петата международна конференция по органичен маркетинг

Във форума участваха 29 страни

Петата международна конференция по преработка и търговия на биологични продукти и суровини (OMF), която се проведе във Варшава, Полша, и приключи на 7 май 2010 г., се оказа голям успех. Освен изложение и екскурзия, конференцията предостави на около 380 участници от 29 страни отлична възможност правят бизнес и да предприемат първи стъпки в създаването на бизнес начинания, както и да предприемат всички възможни начини за обмен на знания. Предложени бяха 26 разработки и три работни срещи в три паралелни сесии. Преводачи превеждаха голяма част от разговорите на полски, руски, немски и английски език. Първият OMF се проведе през 2006 г. и неговата цел беше "да подкрепят по-тесен съюз в разширения ЕС и създаване на вътрешни органични пазари в Централна и Източна Европа чрез професионална среща на предприемачи".

Междувременно OMF се превърна в европейска конференция и изложба-събитие с участници от 29 страни. Организатор на Форума за органичен маркетинг е EkoConnect, международен център за биологично земеделие в Централна и Източна Европа, който е със седалище в Дрезден. Мотото на тазгодишната проява е "справедливи и отговорни действия - екологична дейност - спечелване на бъдещето". След приветствията от патрони и партньори на официалното откриване, полският заместник-министър на земеделието, Артур Лаунижак говори за текущото състояние на биологичното земеделие в Полша. Ръководителят на EkoConnect, Бернхард Янсен, в началото на конференцията по отношение на Източна Европа подчерта: "Нетърпеливи сме да видим как всички страни създават регионални органични пазари, така че хората да могат да купуват биологични храни, а след това да последва и преработката на суровини. Въпреки кризата, има голям потенциал за нас в биологичното земеделие, при условие, че не излъжем доверието на потребителите ".

Заместник-министърът на земеделието на Чешката република, Иржи Урбан, посочи, че търсенето на органични продукти в присъединяващите се страни трябва спешно да се увеличи. "В Чешката република 10% от земеделската земя е преобразувана, но биологичното потребление възлиза на по-малко от 1% от общото. Преработката и търговия все още са в печално състояние." Говорител на асоциацията Ecoland,  представляващ полските органични земеделски производители, привлече вниманието на агресивната кампания на генните технологии, която се провежда в момента в Полша за придобиване на влияние върху законодателството и по този начин да се допуска използването на манипулирани семена . Той каза, че са необходими повече действия за борба с ГМО. Марко Шлютер от Европейската група на IFOAM заяви, че се намира в центъра на нова мощна конфигурация в Брюксел, тъй като по време на втория законодателен период на Барозо, Комисията е приела ясна позиция в полза на генните технологии.

Д-р Урсула Солтисиак, управляващ директор на Полската органична организация за сертифициране АГРО БИО ТЕСТ, докладва за въвеждането на ново органично лого на ЕС и за актуалните проблеми на биологичното етикетиране в Полша. Тя каза, че биологичните продукти често въобще не се етикетират, защото се пускат в продажба чрез традиционната търговия и без надценка. Други говорители също разгледаха въпроса за етикетиране. "Новото лого все още не е достатъчно ясно на потребителите в Полша", каза д-р Дорота Метера от организация за органична инспекция Bioekspert. Тя каза, че все още се нуждаят от добър превод на текстовете на новите органични регламенти на ЕС, предоставящ повече от няколко ключови думи. Агниешка Бодера, която работи в Комисията на ЕС в отдел "Агри”, съобщи за внос от трети страни, но се спря и на новото биологично лого на ЕС. Тя каза, че не е било планирано да се допълни светлозеленото органично  листо от логото с допълнителен текст, въпреки че  със сигурност е възможно да се добави нещо собствено, като "произведено чрез биологично земеделие" или да се посочи региона на произход на продукта. Яцек Ковалски и Катаржина Дулко, от Фондация LOHAS (Здравословен и устойчив  начин на живот) в Полша, съобщиха за последните изследвания в Полша, оценяващи екологичното съзнание на поляците ". Според този изследователски проект, за полските потребители е необходимо по-подробна информация върху опаковката, по-голяма прозрачност в управлението и отговорно рекламиране. Заключението е, че поляците със сигурност се интересуват от материални блага, които не нанасят щети на околната среда. Фондация Lohas е основана през 2007 година.

Аквакултурите са интересна тема, която беше обсъдена внимателно на първия ден на конференцията. Удо Ченковски, съсобственик и директор на отдел "Проучване на пазара, продукти на биологичното разнообразие, устойчиви морски дарове" на Organic Services (Органични услуги), Германия, съобщи за нарастващото значение на аквакултурите не само в Германия, но в световен мащаб. Продукцията на органични аквакултури в света възлиза на над 40 000 т през 2008 г., а прогнозата за производство през 2010 г. е около 100 000 т. Сьомгата и скаридите са най-важните продукти сред аквакултури. Д-р Нун Дарбиниан, генерален директор на Ecoglobe в Армения, говори за многото възможности за производство на органични вещества в Армения. Тя каза, че дребното нископроизводително земеделие е идеално за биологично отглеждане. Производители и износители показват все по-голям интерес към биологичните продукти. "Въпреки това, Армения все още се нуждае подкрепа за развиване на биологичното земеделие." Ecoglobe Ltd, която е основана през 2002 ег., е първата арменска органична организация за сертифициране.

Чешкият експерт по маркетинг Том Вачлавик направи анализ на настоящите проблеми в развитието на пазара в Централна и Източна Европа. Той каза, че трябва да се положат усилия за създаване на регионални системи, които произвеждат пресни продукти на местно ниво и да ги продават в градовете. Производители, търговци и потребители трябва да създадат регионални вериги за добавена стойност, вместо да разчитат на скъп внос. Във всеки случай, по-голямата част от хората не могат да си ги позволят: прекалено високите цени в момента са ограничаващ фактор за развитието на пазара. Това е само една малка част от над 20 добре подготвени интересни разговори, които Organic-Market. Info не може да се възпроизведе тук от съображения за пространство.
Ягодово-банановият нектар, произведен от полската фирма Biofood бе избран от посетителите на OMF като най-добър биологичен продукт на годината. Biofood се намира в Северозападна Полша и произвежда консервирани зеленчуци и зеленчукови сокове, както и атрактивна гама от плодови сокове. На второ и трето място са шоколадите на Vivani и крем с масло от шея на Styx. Те бяха избрани от посетителите, които се възползваха от възможността да опитат и оценят продукти на 19 от около общо 60 щанда. По-голямата част от изложителите са доволни и дадоха висока оценка на приятелската атмосфера и изобилието от възможности за създаване на нови контакти. Щеше да е хубаво, обаче,  да има повече посетители-специалисти. "Входната такса вероятно е твърде висока за поляците и поради тази причина не се отзоваха много хора", е мнението на един служител на Byodo. Например, търговец на дребно от Варшава или служител на магазин е трябвало да заплатят равностойността на 23 евро за изложбата и 94 евро за цялото събитие. На фона на много по-ниските заплати в Полша, това е значителна сума. Това успешно събитие бе допълнено с еднодневна екскурзия до търговците на непреработени храни на едро Био-Планета близо до Варшава.

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.