Туристическият бранш и винопроизводителите търсят решения за популяризиране на българските вина
Виненият туризъм има огромен потенциал за България и конкретно за Велико Търново и региона - в това са убедени както винопроизводители, така и представители на туристическия бранш у нас. Виненият дегустационен център на емблематичната Самоводска чаршия във Велико Търново събра винопроизводители, туроператори и представители на рекламата и туристическия бранш от България и Румъния, които се запознаха с част от производството на избите от региона и опитаха от ароматните вина. Основател на Винения център, който е реализиран по програма Трансгранично сътрудничество България - Румъния, е Станимир Стоянов - председател на Съюза на енолозите в България, производствен директор на винарската изба в Сухиндол, председател на Регионалната винарска камара „Мизия“, инженер-технолог.
За пръв път от много години България ще участва догодина на престижния търговски панаир ProWein в Дюселдорф, Германия, обяви Станимир Стоянов и уточни: „Държавата наема щанда и ще осигури транспорта на вината до Германия, оттам насетне избите ще поемат своите разноски.“ Според него България трябва да бъде много активна по отношение на промотирането на своите вина и превръщането й във винена дестинация. По думите му „трябва да имаме съпътстващи събития - презентации, мастер класове, презентации на българското винарство. Участието в ProWein в Дюселдорф не трябва да бъде еднократен акт. Еднократното представяне няма да има никакъв ефект, повечето държави имат дългосрочни планове - 3-5-10-годишни, така че от тази гледна точка, трябва да бъдем последователни и да продължим тези активности!“
През последните години отделни изби или региони в България съвместно с туроператори и туристически обекти развиват винени турове и промотират българското вино.
Производството на вино, съчетано с благотворителни кампании, също може да популяризира българските вина. „Нашият винен проект стартира през 2022 г., като първата ни реколта вино беше Мерло 2021 година, заяви Кристина Върбанова, „Маркетинг и реклама“ във винена изба. - Тогава започнаха да плододават нашите масиви, тъй като все още имаме малко плодоваващи декари. И решихме да стартираме с нещо по-сантиментално и направихме една благотворителна серия за училището по занаяти за талантливи деца от социално слаби семейства в село Русаля. Цялата серия е етикитирана с рисунки на децата и 100% от сумата на бутилките е в полза на училището!“
Кристина Върбанова разказа, че масивите на избата се намират в землищите на град Лясковец, като в момента плододаващите сортове са Мерло, Сира и Мускат. Предстои разширяване на масивите с още български сортове, като идеята град Лясковец да се върне на винената карта на България. „Смятаме, че България има заслужено място на картата на Европа като винена дестинация и трябва да се върнем на челните места по износ и производство на вино.“
Българския туризъм и българското вино от години популяризира в Румъния Юлия Бахувски, журналист и блогър. Юлия е завършила в Софийския университет „Журналистика“, съпругът й е българин, а тя е запален почитател на българските вина.
„В момента, в който се запознах с българското вино, се влюбих в него и се опитвам да го промотирам в Румъния. Аз съм блогър, поддържам единствения блог на румънски език, в който представям България като туристическа, културна и бизнес дестинация. Румъния в момента е запозната с туризма на морето и по планинините. България има нужда се рекламира като гурме и винена дестинация, защото има много хубава кухня и невероятни традиции“, каза Юлия.
Станимир Стоянов посочи, че от 2021 г. се обръща тенденцията България да е традиционен производител на червени вина. Оказва се, че вече продажбите на бяло вино доминират съществено над тези на червено. Бяло вино се пие целогодишно, докато червеното остана сезонна напитка и дисбалансът между червените и бели сортове е силно изразен тази година. Вижда се, че белите вина започват да се изчерпват от портфолиото на винопроизводителите, докато червените остават в количества по избите.
Въпреки трудностите за лозари и винопроизводители, те продължават да търсят пазарни ниши и са убедени, че едно от решенията е съвместната дейност с туристическия бранш у нас. Атрактивната реклама на качествените български вина и участието им на престижни форуми в Европа и по света също ще осигури по-голямата им популярност на световния винен пазар.