Оцет или кисела имитация - лесно ли е да се различи

Разликата в цената не е голяма, но съдържанието няма нищо общо

На едни и същи рафтове в магазините се предлагат и натурален оцет и синтетичен заместител. Разликата в цената не е голяма, но съдържанието няма нищо общо. Според актуалната статистика, през 2015 година продажбите на оцетни заместители в България са 56% към 44% спрямо натуралните оцети. Това лесно може да се обясни с по-ниските цени (средно с 26% по данни на НСИ), но не е единствения фактор, който влияе на потребителите. Наред с цената съществено значение може да имат точната информация за съдържанието и ясното представяне на продукта. До 2014 година беше много трудно да се направи разлика между натурален и синтетичен оцет, защото и двата вида използваха името оцет и само малък брой взискателни потребители можеха да ги различават. Тогава бяха приети законодателни изменения, които да позволят по-ясното разграничаване на натурален и синтетичен оцет (заместител).

От асоциация Активни потребители са анализирали етикетите на 25 синтетични заместители на оцет закупени от супермаркети в София и Пловдив по три показателя:

  • съдържа ли етикета изображения на плодове, зеленчуци, салати и т.н.
  • съдържа ли етикета информация/препоръка за консервиране
  • съдържа ли етикета друга графична или съдържателна информация, която може да подведе потребителя

Основни констатации от изследването

1. Използване на подвеждащи изображения на етикетите:

  • изображения на плодове, навяващи асоциацията, че продуктът е произведен от плодова суровина - в 2 продукта;
  • изображение на дете, което намеква, че продуктът е за деца - в 1 продукт;
  • снимка на туршия - снимката на туршия ясно намеква, че продуктът е подходящ за консервиране - в 2 продукта.

2. Препоръка за консервиране

Само 4 от 25 продукта не съдържат препоръка за консервиране на етикетите си. Всички останали по един или друг начин ясно заявяват, че съответният продукт е подходящ за консервиране.

3. Подвеждащи надписи

  • различни по цвят и големина шрифтове
    При два продукта се наблюдава акцентиране върху думите "винен" и "ябълков" чрез използване на по-голям шрифт и по ярък цвят. Така потребителят може да остане с впечатлението, че това е винен или ябълков оцет, а не заместител.
  • неправилно изписване на оцетната киселина
    Синтетичната оцетна киселина "Е260 - оцетна киселина" може да се изписва на етикета със своя Е номер и наименование, заедно или поотделно. Всякакви добавки към наименованието като "хранителна" или "за хранителни цели" нямат място в съдържанието. Такива добавки установихме в два от продуктите.
  • графични трикове
    При един продукт се наблюдава изписване на думата „Оцетен“ с намаляващи букви и "заместител" с дребен шрифт. Така се постига лесна четимост на първите букви О-Ц-Е-Т и по трудно различим остатъка от надписа "Оцетен заместител", което лесно може да заблуди че това е оцет, а не заместител.

Активни потребители напомнят, че под наименованието „оцет“ в търговската мрежа може да се предлагат продукти, получени чрез оцетно-кисела ферментация или алкохолна и оцетно-кисела ферментация на вино, плодове (всяка тяхна част и/или сок), плодово вино и етилов алкохол от земеделски произход. Всички останали кисели овкусители (основно продукти използващи синтетична оцетна киселина–петролен дериват Е260) нямат право да използват наименованието „оцет”. Такива продукти се предлагат под търговски наименования, като: „кисела подправка“, „кисел продукт“, „оцетен заместител“, „подкислител“ и т.н.

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.