1. Начало
  2. Новини
  3. Институции
  4. Момчил Неков: Чрез европейските схеми за качество можем да защитим българската кулинарна традиция

Момчил Неков: Чрез европейските схеми за качество можем да защитим българската кулинарна традиция

Имаме продукти с уникален характер и потенциал за защита по европейските схеми за качество

Куртовският розов домат, месото от Източнобалканска свиня, Странджанският чай, Еленският бут и Реселешкият воден лук са продукти с уникален характер и потенциал за защита по европейските схеми за качество.

„Няма как страна като България с толкова разнородни традиции и богата история да не търси своето място и на кулинарната карта на Европа. Чрез европейските схеми за качество силно вярвам, че можем да го постигнем”. Това заяви евродепутатът от БСП Момчил Неков на Конференция „Година на географските означения – Да защитим българския вкус!, провела се в Дома на Европа в София“ Според него чрез тези означения Европа показва на своите потребители, че традицията все още се цени и търси. „Вярвам, че и нашата кулинарна традиция може да се запази и чрез своята работа и настоящата инициатива ще работя за това”, допълни той.

Неков разказа как е започнала инициативата. „Още в началото на настоящия мандат на ЕП инициирах редица срещи с представители на браншови организации от сектор „Земеделие”. Срещнах се и с български производители и фермери, които споделиха притеснението си, че традиционните български сортове изчезват”, обясни евродепутатът. Според него в България през последните години навлизат много и разнообразни видове посадъчен материал от други държави. „Този материал обаче е пригоден за почвено-климатичните условия на тези държави и в крайна сметка не дава същите характеристики на крайния продукт както българските сортове. Освен с традиционния си характер, тези продукти са известни и със своя вкус. В тази връзка реших да инициирам кампания посветена именно на неговата защита – Да защитим българския вкус”, уточни той.

„Споразумението за трансатлантическото партньорство за търговия и инвестиции е това, което предизвика моето недоумение за това къде Европейския съюз позиционира България. В отговор на мое запитване дали двата български продукта, защитени по схемите за качество, ще бъдат включени в преговорния пакет за защита на американския пазар, комисар Хоган ме информира, че продуктите – българско розово масло и горнооряховски суджук няма да бъдат добавени, заради това, че не отговарят на условието за икономическо значение на пазар в САЩ”, подчерта Неков и уточни, че Еврокомисията не би защитила тези продукти от имитации или злоупотреба. По неговите думи Европейският съюз дава опека на производството в региони, които са периферни за или извън големите икономически производства. И системата очевидно работи, защото държави членки от целия ЕС, а и дори от страни извън него, защитават продукти като бройката им е вече близо 1 300 по схемите за географските означения. „След една успешна защита продуктът, освен че получава право на защита като интелектуална собственост, но и неговото присъствие на пазара има потенциала да се засили.

Останалите потребители започват да правят асоциация между един качествен продукт и конкретен регион”, каза още евродепутатът от левицата. Неков подчерта, че когато продуктът увеличава своето пазарно присъствие, то ще има и повишаване на търсенето, което означава и увеличаване на производството и трудовата заетост. Като пример посочи Куртовският розов домат. „Той се отглежда традиционно в село Куртово Конаре и в съседните на него села. Когато той бъде успешно защитен, то неговото отглеждане и пакетиране ще гарантират наемане на местна работна ръка”, обясни той. Неков видя в схемите и механизъм за създаване на трудова заетост в икономически по-негъвкави райони като например планинските. Според него те имат по-ограничени възможности като инфраструктура, достъп до пазари и потребители, но от друга страна пък имат микроклимат и създават уникални условия, в които се създават и съхраняват продукти.

Момчил Неков изтъкна, че чрез защитата на продукти се съхраняват автентичността и традицията, а от там и автентичния вкус. „Продуктите са отпечатък в съвремието от историята на региона. С тяхното популяризиране се увеличава и туристическата привлекателност на регионите, а от това печелят те самите”, каза още той.
„Задачата ни за идентифициране на продукти беше свързана с доста работа, но намирането на потенциални кандидати беше подпомогнато от намирането на партньор и мога смело да заявя, че намерих такъв в лицето на Слоу Фуд в България”, коментира Неков.

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.