1. Начало
  2. Новини
  3. Институции
  4. Национална програма за развитие на лозаро-винарския сектор 2009–2013 г.

Национална програма за развитие на лозаро-винарския сектор 2009–2013 г.

Промяна може да бъде направена и заявена за одобрение в Брюксел до 30 май

 

Срокът на програмата е 5 години – от 2009 до 2013 г. включително. При необходимост от някаква промяна тя, естествено, може да бъде направена и заявена за одобрение в Брюксел до 30 май на всяка календарна година.

Програмата се опира и се основава на следните нормативни документи:

  • Регламент на съвета (ЕО) №479/2008
  • Регламент на комисията (ЕО) № 555/2008
  • Закон за виното и спиртните напитки (ЗВСН)
  • Наредба № 12 от 19 октомври 2005 г. за условията и реда за създаване и поддържане на регистър на лозарските стопанства и специализирана карта на лозята.
  • Наредба за условията и реда за засаждане на нови лозя, презасаждане, присаждане и изкореняване на съществуващите лозя.
  • Наредба за правилата за класифициране на винените сортове лози.
  • Национална програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор 2008/2009–2013/2014 г.
  •  Наредба №1 от 26 януари 2009 г. за условията и реда за предоставяне на финансова помощ по Националната програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор 2008/2009–2013/2014 г.

Програмата обхваща три мерки с общ бюджет 112 млн. евро:

  • Преструктуриране и конверсия на винени лозя с бюджет 91 млн. евро.
  • Промоция в трети страни с бюджет 11 млн. евро.
  • Застраховане на реколтата с бюджет 10 млн. евро.

По мярка „Преструктуриране и конверсия на винени лозя” се финансират три дейности:

1. Конверсия – смяна на сортовия състав на насаждението чрез присаждане със сортове, класифицирани за съответните лозарски райони на страната.
2. Презасаждане със или без промяна на местонахождението на лозята (преструктуриране на лозята), със или без смяна на сорта с възможност за увеличаване на броя на лозите в хектар и/или смяна на формировката със или без смяна на подпорната конструкция.
3. Подобряване на методите и технологиите за управление на лозарското стопанство чрез:

  • увеличаване на броя на лозите в хектар;
  • смяна на формировката със или без смяна на подпорната конструкция;
  • изграждане на съоръжения за защита от щети, нанасяни от диви животни и птици;
  • изграждане на противоерозионни съоръжения;
  • изграждане на хидромелиоративни съоръжения – система за капково напояване;
  • изграждане на тераси;
  • реконструкция на съществуващи тераси.

Финансовата помощ по мярка „Преструктуриране и конверсия на винени лозя” за стопанската 2008–2009 г. е в размер до 75% от направените разходи, без завишаване на пределните цени, определени от изпълнителния директор на Разплащателната агенция.

За утвърждаване на плана за преструктуриране не се заплаща такса!

Мярка „Застраховане на реколтата”

Тази мярка има за цел да осигури защита за производителите на грозде срещу загуби,  настъпили вследствие събития, независещи от човешка намеса и срещу които те не биха могли да се защитят независимо от предвиждането им. За първи път се предлага такова подпомагане и са включени основните рискове, приравнени към природни бедствия като градушка, пожари, проливни дъждове, наводнения, буря, късно пролетно осланяване след 20 април или ранно след 1 октомври, измръзване, изсъхване след силна суша, както и нападения от диви животни, щети, нанесени от болести и неприятели.

От тази мярка могат да се ползват:

  • Земеделски производители, застраховали реколтата си в избрана от тях застрахователна компания.
  • Собственици, арендатори или наематели на плододаващо лозово насаждение, което е регистрирано като лозарско стопанство, съгласно чл.23 а, ал.2 от Закона за виното и спиртните напитки.
  • Производители на грозде с минимална площ на лозето 1 декар, очертано в Системата за идентифициране на земеделските парцели.
  • Земеделски производители с подадена редовна годишна декларация по чл. 22, ал. 1 от ЗВСН, която може да бъде нулева в случай на застраховане на лозя, встъпващи в плододаване.

Финансовата помощ по мярка „Застраховане на реколта” за стопанската 2008–2009 г. е в размер на:

  • до 80% от стойността на застрахователната полица за застрахователни рискове, приравнени към природни бедствия.
  • до 50% от стойността на застрахователната полица за други застрахователни рискове.
    Финансовата помощ се предоставя за процент от направените разходи, без завишаване на пределните цени, определени от изпълнителния директор на Разплащателната агенция.


Мярка „Промоция в трети страни”

По мярката подлежат на подпомагане промоционални проекти, насочени към вина със защитено наименование за произход, географско указание или вината с означение на винения сорт лоза. Целта е да се насърчи търговията на пазарите на трети страни. Подпомагането е насочено и към популяризиране и реклама, участия в международни събития, панаири и специализирани изложби, както и в съвместни промоционални кампании с други страни винопроизводителки.

От мярката могат да се възползват:

  • Търговски дружества по смисъла на Търговския закон, като предимство се дава на категорията малки и средни предприятия.
  • Сдружения, притежатели на колективни марки, по смисъла на Регламент 40/94 на Съвета.
  • Представителни сдружения на винопроизводителите и представителни професионални и междупрофесионални организации, регистрирани по реда на Закона за юридическите лица с нестопанска цел.

Финансовата помощ по мярка „Промоция в трети страни” за стопанската 2008–2009 г. е в размер до 80%, разпределена както следва:

  • 50% от ЕФГЗ;
  • 30% национално съфинансиране.

Финансовата помощ се предоставя за процент от направените разходи.

Цели на програмата:

По „Преструктуриране и конверсия на винени лозя” да се повиши конкурентоспособността на българските лозари и винари чрез замяната на по-нискокачествени винени сортове лозя с по-конкурентни, да се увеличи производството и реализацията на качествените и трапезните вина с географски произход с около 20%, като се въведат нови по-съвременни техники на управление на лозята. До края на програмата площите на лозята за производство на грозде за качествени вина да се увеличат с 5976 ха.

Целта на мярката „Промоция в трети страни” е да се повиши потребителският интерес към българските качествени, регионални и трапезни вина с означение за сорт и реколта. Да се изгради положителен имидж на българските качествени вина и налагане на българските наименования за произход и търговски марки като познати и търсени от потребителите в трети страни. Да се насърчава търговията с български качествени и регионални вина на пазарите на трети страни чрез ангажиране на усилията и вниманието на ключови субекти на пазара (търговци, хотелски вериги, туристически вериги и др.). Да се повишава потребителската култура чрез възпитаване вкуса към консумация на качествени вина./списание АгроКомпас

 

 

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.