4. Ензими от говеждия стомах разграждат пластмаса

Ензими от говеждия стомах разграждат пластмаса

Изкуственият полиестер има големи прилики с естествения

Ензими от стомаха на говедата са в състояние да разграждат пластмаса. До този извод стигат австрийски учени от Университета за изучаване на почвите във Виена.

Близо 26 милиона тона пластмасови отпадъци са се натрупали в Европа и прилежащите морета и океани. От тях 15% са под формата на полиестер. Много от методите за разграждане, рециклиране и повторна употреба за скъпи, енергоемки и не особено устойчиви, тъй като се използват отровни съединения. Освен това тези технологии не са подходящи да разграждат пластмасите от потоците смесени отпадъци.

Изкуственият полиестер има големи прилики с естествения, който е основната съставна част на клетките, от които са изградени растенията. Кутин се открива и в компоста, където се разгражда от естествени ензими. На базата на този факт учените от Виена потърсили подобни ензими и на други места. Открили ги в стомасите на говедата, които приемат кутин заедно с растителните фуражи. Ензимът служи за разграждането на полиестера и за смилането му.

Изхождайки от това откритие, учените изследвали три вида полиестери – един синтетичен полимер, използват в текстилни продукти и за опаковки, и два биологично разградими, които се влагат в найлонови торбички, годни за компостиране. От австрийска кланица екипът взел течност от стомасите на говеда и потопил в нея парчета пластмаса. Експериментът показва, че и трите вида полиестери се разграждат от микроорганизмите в говеждия стомах.