Да се обърнем към модерното овощарство, което води към по-голямо производство от единица място. Към това призоваха организаторите на международния семинар "Технологии за интензивно овощарство – продажби и износ".
Семинарът беше организиран в Търговската борса в Къркларели – Турция. Той е само етап от реализацията на трансграничен проект за модерно овощарство, осъществен с подкрепата и безвъзмездната помощ на ЕС в рамките на Програма 2004 в структурата на съвместни проекти между България и Турция към фонд "Малки проекти за сътрудничество".
Когато земите не се обработват, а се "засаждат" с жилищни сгради, се налага да въведем технологии, които увеличават производството от единица площ, подчерта Селим Мустафа, изпълнителен директор на кооператив "Панджар" и ръководител на проекта. Да се постигне по-голямо производство от единица място и високо качество на продукцията, това именно е целта на проекта, започнал през 2006 г. Водещ е турският кооператив "Панджар", а партньор от българска страна е Земеделската камара в Бургас.
В Турция с овошки са засадени 31 160 дка, от тях на 16 400 дка – с методите на модерното овощарство.
В България едва 6320 дка са засадени с овошки, от които 560 дка модерно.
Ако на един дка при класическия метод се засаждат 27-30 дръвчета, при нискостеблените на един декар има по 170-190 дръвчета.
При ябълките с класическия метод добивът е 1-1.5 тона на декар, при модерното – 6-8 т. Класическите дръвчета дават плодове след 7-8 години, при модерното овощарство – още на 3-4-ата година.
"Или, ако градината е засадена с нискостеблени съвременни видове, добивът е по-голям, по-бърза е възвращаемостта на средствата и по ниска е себестойността", коментира Тезджан Керван, маркетинг мениджър във фирма "Алара" от Бурса и лектор на семинара.
Специалистите препоръчват на българските производители да се обединяват в сдружения от по 500 - 1000 дка за постигане на количество и качество. В света се произвеждат 460 млн. тона плодове. Половината от това количество се произвежда от десет страни, Турция е на девето място. Сред най-големите производители са САЩ, Италия, Испания, Франция, Израел. Ако иска да излезе на европейския пазар, България трябва да се конкурира с тях./dnevnik.bg