1. Начало
  2. Новини
  3. Околна среда
  4. Пречиствателната станция на Созопол - в топ 5 на най-скъпите ВИК проекти в страната

Пречиствателната станция на Созопол - в топ 5 на най-скъпите ВИК проекти в страната

Инфраструктурният обект на общината е свързан с разход от близо 16 млн. лв. през годините

Девет години. Толкова са изминали от първата "първа копка" на пречиствателната станция на Созопол – единствения град по Южното Черноморие без такова съоръжение. Започнат през 2004 г. по време на мандата на кмета Веска Караманова, инфраструктурният обект на общината е добил особена слава – той винаги се споменаваше задължително с думите "туризъм" и "спешен приоритет" през всяка нова финансова година. Това продължи и през целия първи мандат на наследника на Караманова – Панайот Рейзи. След разход от близо 16 млн. лв. през годините обаче прословутото съоръжение все още представлява гол терен, укрепен със стабилно количество бетон, пише capital.bg.

След като през август 2012 г. екоминистерството и община Созопол най-после подписаха договора за финансирането на съоръжението по оперативна програма "Околна среда'", пречиствателната станция трябва да се материализира окончателно през лятото на 2015 г. - в самия край на втория мандат на Рейзи, срещу внушителната сума от близо 75 млн. лв. Като прибавим и вече похарченото, сметката за съоръжението, което трябва да обслужва Созопол, Черноморец и околните им  комплекси и къмпинги, ще възлезе окончателно на 91 млн. лв., което го поставя в топ 5 на най-скъпите подобни проекти в страната. Общото време за реализирането му пък - 11 години, спокойно може да претендира за национален рекорд в категория "Водна инфраструктура".

Проектът и финансирането

Освен изграждането на самата пречиствателна станция с капацитет 65 хил. души и дълбокоморската заустваща инфраструктура интегрираният проект за водния цикъл на Созопол включва изграждането на общо 15 колектори и канализационни помпени станции – 6 в Созопол и 9 в и около курортното село Черноморец.

Самата канализационна мрежа, както в части на стария град, така и на новия, ще се разшири и поднови в съответствие с капацитета на станцията и освен това ще бъде изградена нова на местата, където досега е липсвала – квартал «Мисаря» в новия град и местността Провлака.

Всичко това ще струва 75 млн. лв. От тях 58 млн. лв са европейски средства, а националното съфинансиране е 14.5 млн. лв. Община Созопол пък съфинансира проекта с 2.3 млн. лв. За да започне изпълнението на проекта, авансово на общината са отпуснати 20% от цялата договорена сума, като отделно от това Созопол ще тегли безлихвен тригодишен кредит в размер на 19 млн. лв. от Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда (ПУДООС).

Стъпка по стъпка

В четвъртък официално бе открито и строителството на първия обект – изграждането на две канални помпени станции, напорни тръбопроводи, два колектора, както и довеждащ колектор. Обществената поръчка на стойност близо 6.5 млн. лв. по този обект е спечелена от фирма ДЗЗД "Созопол СЗВ 2102", в която 80% от собствеността е на старозагорското дружество "Пътстрой" ООД със собственик Сашо Желязков, а останалите 20% са на варненската "Девня трейд" на братята Емил и Светлин Савови. Общо шест фирми са участвали по тази поръчка, като нито една не е обжалвала избора, уточниха от община Созопол. Компанията трябва да е готова с дейностите до средата на месец май, преди началото на активния летен сезон.

Също тогава по план трябва да е готова и друга значителна част от проекта - изграждането на дълбокоморско заустване. То на практика ще изведе тръба от пречиствателната станция на близо 2 км навътре в морето. Така канализационните води на курорта пак ще се изливат в морето, но вече пречистени. Тази част от проекта е с финансиране от 9 млн. лв., а срокът за подаване на оферти изтече още през януари. Три фирми са участвали в конкурса, все още обаче общината не е избрала изпълнител. 

Друга стъпка по проекта е и изграждането на входна помпена станция към пречиствателната станция и напорен тръбопровод до дълбокоморското заустване, за която са предвидени близо 3.5 млн. лв. В конкуренцията на само още една друга компания поръчката е спечелила софийската фирма "Техно-Енерджи" със собственици Димитър Хрусафов и Хюсеин Кулов.

За изграждането на самата пречиствателна станция, която ще струва около 17 млн. лв., също още няма избран изпълнител. Срокът за подаване на оферти изтече преди седмица, след като бе удължен от 8-ми на 22 март. От общината уточниха, че документи за участие в поръчката са подали три фирми - "Аква еко 2013" ДЗЗД (местните медии цитират като участници в него спомената вече "Пътстрой" - Стара Загора, и италианската "Евромег"), Консорциум "СЕС ПСОВ - Варна" ДЗЗД (според ДАКСИ в него три фирми имат равно участие - варненските "Ескана" и "Сано и Пи Си" и германската "Шултц планаква" и "Сано и Пи Си") и "Хидрострой" АД. В двумесечен срок комисията трябва да направи избора.

Разширението и изграждането на нова ВиК мрежа, както и създаването на другите помпени станции и колектори, повечето от които ще са в Черноморец, все още е на ниво техническо проектиране. То също обаче все още не е започнало, тъй като и тази поръчка не е приключила. Оферти са подали общо четири фирми. След изготвянето на плановете ще се търси и строителят. Намерението е строителните работи по тях да започнат през есента.

Светлосиньо бъдеще

Всички строителни дейности по проекта трябва да приключат през следващата година, а през лятото на 2015 г. пречиствателната станция и канализацията трябва да са напълно готови. Това със сигурност е добра новина за туристите в Созопол, Черноморец и къмпингите "Градина", "Каваци", "Смокиня", "Веселие" и "Златна рибка", които са доста добре запознати със страничните ефекти на изливането на канализацията на метри от брега без пречистване.

Развитието на инфраструктурата е добре дошло и за потенциала на града. Канализацията и водопроводна мрежа ще са новост за динамично развиващия се в последните години квартал «Мисаря» (западно от плажа Харманите), където общината планира да изгради нова автогара и поликлиника. Очаква се това да даде допълнителен тласък за развитието им. Канализация ще бъде прокарана и в местността Провлака – между созополското яхтено пристанище и централния плаж.

Не на последно място проектът трябва да ограничи и загубите на вода в града, които по-думите на бившия екоминистър Караджова, която подписа договора по проекта, надхвърлят 70%.
Кметът на града Панайот Рейзи, който кара втори мандат, нарече деня на първата копка "ден на благодарност" за това, че е дошъл най-после краят на сагата с пречиствателната станция. "Това трябваше да стане много по-рано", каза той.

Защо обаче не е станало?

Житейският път на проекта мина през няколко фази. В спокойните си първи пет години – до 2009 г., той погълна общо около 16 млн. лв. държавни средства, отпускани всяка година от държавния бюджет и от ПУДООС, без обаче те да доведат до видим напредък. Проблемът е в липсата на достатъчно голям общински терен с подходяща кота. Впоследствие е избрана площадка в местността Герените - малко преди разклона за града, до къмпинг "Златна рибка", но тя има недостатъци – основата не е достатъчно стабилна и значителна част от средствата отиват именно за укрепването и подготовката на терена. Междувременно самият проект постоянно търпи промени относно броя на обектите и селищата, които трябва да обслужва, както и за капацитета на станцията – ту е само Созопол, ту към него се присъединява Черноморец или Равадиново, а понякога и двете.

С идването на власт на ГЕРБ държавните пари за проекта обаче секнаха, а управляващите се впуснаха в проверки на построеното до момента. Имаше и прокурорска проверка на строителните дейности, тъй като Агенцията за държавна финансова инспекция установи, че през 2008 г. общината два пъти е плащала за подготвителни дейности по проекта на една и съща строителна фирма ("Строително-предприемачески холдинг"). Прокурорската проверка обаче не установи проблем. По думите на Панайот Рейзи единственият ефект от нея е, че е било загубено ценно време за строителство.

Така или иначе обаче европрограмите на екоминистерството по същото време бяха блокирани от новите управляващи за ревизия, тъй като имаше опасност от спирането им заради съмнения за злоупотреби. Едва към края на 2010 г. те бяха отпушени и през следващата година община Созопол реши да кандидатства за европейско финансиране по ОПОС. Проектът обаче трябваше пак да се преработи, за да е адекватен на реалността.

Така едва през лятото на 2012 г. Нона Караджова парафира договора за пречиствателна станция с капацитет 65 хил. души и финансиране от 72.8 млн. лв. по ОПОС. За сравнение, бенефициенти по процедурата за подобряване на инфраструктурата за питейни и отпадни води, част от които е и созполският проект, са над 60 общини. Финансиране от над 40 млн. лв. обаче са получили под една четвърт от тях, а с такова над 70 млн. лв. могат да се похвалят не повече от 7-8 общини. "Преценихме, че пречиствателната станция трябва да е с по-голям капацитет, защото към нея включихме и Черноморец, а къмпингите "Златна рибка" и "Градина" могат да се развият", обяснени преди време кметът защо сумата е толкова голяма. Като под къмпинги обаче Рейзи има предвид не самите къмпинги, а огромните хотели и цели комплекси, които са ги обградили и продължават да никнат. Което пък повдига друг въпрос - дали заради темповете на строителството в и около Созопол и нескончаемите планове за още и още (Рейзи има амбиции да сътвори нов "елитен" Слънчев бряг на ивицата от Созопол до Черноморец) съвсем скоро капацитетът на новата пречиствателна станция няма да се окаже крайно недостатъчен. Но поне ще я има.

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.