Засега цените на брашното са стабилни
Според прогнозите изкупуването на хлебното зърно от новата реколта ще започне от 350 лв./т. Миналата година началната изкупна цена беше 280-300 лв. и после дори прехвърли 600 лв./т. Така зърнопроизводителите, които не бързаха да продават, спечелиха. Дали тази година за тях ще има прилична печалба, зависи от добивите. Ако те са високи, дори и 350 лв./т са приемливи.
Засега в Централна Северна България се забелязва успокояване при цените на брашното. От няколко месеца мелниците го продават по 850-900 лв./т. Стабилизираха се и цените на хляба, хлебните и сладкарските изделия. Как ще бъде след появата на пшениченото зърно от новата реколта, ще покаже бъдещето.
Преработвателите обаче знаят, че поскъпването на тяхната продукция е следствие и постоянно увеличаващите се разходи за горивата, за повишаване на санитарно-хигиенните стандарти, както и за трудови възнаграждения.
Хлебопроизводителите са наясно, че не могат да си позволят да дават заплати, както в другите европейски държави, защото насъщният ще поскъпне много, а той е социална стока. От друга страна, тяхната голяма тревога е свързана с работната ръка, защото квалифицираните работници търсят по-добро заплащане, което намират по морето, в столицата, в чужбина, където възнагражденията за такива професии прехвърлят хиляда евро.
Промените в търговията с най-масовата стока през последните години се определят до голяма степен от въведените строги изисквания към опаковането на хляба в индивидуални опаковки. През 2007 г. пазарът на хляб в България като обем е 780,2 хил. тона, а продажбите по цени на дребно възлизат на 735,4 млн. лв. Спрямо 2006 г. по показателя обем се наблюдава спад от 2,25 %, но това намаление се дължи на спадналите продажби на непакетиран хляб, докато обемът на продажбите на пакетиран хляб е нараснал с 15 %. През последните 5 години продажбите на непакетиран хляб са паднали с 5%. По стойностно измерение тенденцията е към ръст 22,6 %, при пакетирания и 1,75 % при неопакования хляб за една година.
Според Красен Йоркишев, главен изпълнителен директор на една от водещите фирми, производителки на хляб и хлебни изделия, най-бързо нарастващата по обем категория в рамките на печивата е тази на пакетирания хляб, включително – и на специалния, което се дължи не само на регулаторните изисквания по отношение на опаковките, но и на продуктовото развитие чрез включване на различни добавки в хляба ядки, зеленчукови смеси или комбинация от различни видове брашна.
При продажбите все още преобладаващ е делът на белия хляб 89%, следван от ръжения - 4 % , и пълнозърнестия -3,9 %. Делът на франзелите и земелите е 3,1 %.