Четири от всеки пет нашенци не искат да почиват на родното Черноморие, показаха резултатите от анкетата на AGRO.BG
Лятото е в разгара си, време за отпуска(ане). Кой на море, кой на планина, кой на ранчто, или в краен случай – на някой градски басейн, може и в парка край града. Сезонът на дините. Или поне – на мързела. То в тези жеги човек за какво друго да мисли – за работа нещо не ти идва музата, все морските вълни, прохладният бриз и чайките са ти в главата. Или стръмните скали, боровите гори и кристалните ручеи. Това – според личните предпочитания. Но в никой случай – прашните улици на големия град, натовареният трафик и задръстванията на светофарите.
Съвсем естествено, по това време на годината е жътвата не само на земеделските стопани. Но и на туристическия бранш. Родните хотелиери отново се надпреварват да предлагат оферти – коя от коя по-примамливи. Какво да се прави – конкуренцията е безмилостна, а и все пак – да не забравяме – криза е! А и като видиш повече от изкусителните цени – как няма да ти се прииска да заделиш едно перо от бюджета си, колкото и да е оскъден, та да се почувстваш за малко човек. Пък и да изкараш няколко романтични дни с половинката си някъде край морския бряг.
А офертите на пръв поглед наистина си заслужават. Ол инклузив за 30-40 лева на ден? Те това го няма никъде! Звучи като фантастика, но си е така. Ако някой все още се чуди какво ще рече това – да уточним какво ще рече това. Като правило пакетът включва безплатно ползване на басейн, чадъри, шезлонги. По принцип тази система включва трите основни хранения на блок маса, местни безалкохолни и алкохолни напитки през целия ден, междинни хранения (сладоледи, сандвичи, сладки)... накратко – пълно обслужване, което заплащате предварително. Изгодно, нали?
Да, но на такива ниски цени… Не защото ние, българите сме много мнителни и все очакваме да има някаква уловка, когато нещо изглежда нереалистично евтино и изгодно. Просто наистина в случая има нещо гнило в Дания. При най-атрактивните цени на родните оферти храната, която ще получите при „ол” излиза от 3 до 5 лв. на ден, са изчислили специалистите. Какво получаваме реално срещу това? След масираните проверки на Агенцията по храните, се оказа, че много хотели по родното Черноморие тайно ни пробутват продукти с изтекъл срок на годност, или с неизвестен произход и неясни качества. Дори самият министър на земеделието и храните Мирослав Найденов от ефира на Би Ти Ви попита зрителите какво си представят, че ядат, когато плащат по 3 лева за храноден.
В крайна сметка, резултатът от проверките беше: 300 хотела по българското крайбрежие отнесоха солени санкции заради лошия ол иклузив. „Съставихме доста актове по морето, има вече и затворени обекти, а проверките продължават. Цяло лято ще има командировани служители от вътрешността на страната, които ще работят в курортите съвместно с представители на Комисията за защита на потребителите” – коментира изпълнителният директор на БАБХ Йордан Войнов пред „Монитор” и допълни: „Среща се неправилното съхранение на продуктите, което особено в горещините има опасност да доведе до сериозни здравословни проблеми. Хващали сме продукти без придружителни документи, както и храни с изтекъл срок на годност, което е абсолютно недопустимо. Освен това не се отразява входящия контрол, така после няма възможност по веригата за обратно проследяване и не може да се установи кой е нарушител, ако изскочи проблем.”
При тази мила родна картинка как човек да се престраши да отиде на море по нашите курорти? Затова и няма нищо учудващо, че миналата седмица на въпроса, който зададохме – „Страхувате ли се да отсядате в хотели по родното Черноморие заради некачествения ол инклузив, който разкриха от БАБХ?” стряскащо мнозинство от гласувалите – 82 на сто, са избрали категоричния отговор: „Да, защото българските хотелиери и ресторантьори не предлагат високо качество, а контролът е занижен!” Нито един не е предпочел варианта „Не, защото отсядам винаги в хотели, от които имам вече впечатления”, а за третия, който формулирахме така: „Няма да ходя на море или ще отида някъде в чужбина, така че това не ме касае” са дали гласа си 18 на сто от участвалите. Коментарът е излишен, май.
Все пак, нека всичко това не звучи като антиреклама на прословутото българско Черноморие. Само по себе си, то наистина е уникално красиво. Още римските и византийските императори са идвали тук, но… без днешния ол инклузив. По соцвремето гъмжеше от чешки, полски, източногермански туристи. И най-вече руски. После криворазбраната пазарна икономика, побългарена както всичко останало, превърна курортите ни в урбанизирани бетонни комплекси. Драстичното разминаване между цени и качество на обслужване накара много български летовници да се ориентират към други близки дестинации като Гърция, Турция… Там поне със сигурност знаят как да привличат клиентите. А и практиката показа, че да отидеш в някоя от тези страни и да изкараш една наистина хубава почивка ти излиза ако не по-евтино, то поне на същата цена, както по нашето море. Само че… без всички перипетии, рискове и проблеми, които обслужването тук превръща ваканцията ти в „незабравимо” изживяване. И после – защо от година на година сезонът ставал все по-слаб за БГ туристическата индустрия. Причините са повече от очевадни. Фактите сами говорят. Постепенно май се превърнахме в евтина дестинация за алкохолен туризъм за западни курортисти. Тъжно, но факт! Разбира се, това не означава и че трябва да слагаме всички български хотелиери под един знаменател. Със сигурност има и доста, които наистина мислят за клиента като за цар. Да, но покрай онези, които се опитват в мътна вода риба да ловят, горят и останалите.
Така че, внимавайте и си отваряйте очите на четири, когато избирате оферта за лятната си почивка! И не забравяйте, че евтиното винаги излиза скъпо. А докато родните хотелиери не се осъзнаят и не разберат, че клиенти се печелят с качество, а останат ли доволни – ще дойдат и догодина пак, и по-догодина… дотогава българите ще събират слънце и положителни емоции в чужбина. А тук ще идват предимно западни пенсионери и младежи, зажаднели за евтин (макар и съмнителен) алкохол. Остава надеждата, че мисленето на родния бизнес ще се промени. Както и че контролните органи ще помогнат за това със затегнатите проверки и безмилостните санкции. Независимо, че само това няма да е достатъчно.
Коментар на Светослав Динков