Спорът между търговските вериги и българските им доставчици от съюз "Произведено в България" продължава

Снимка:

Производителите се оплакват от дискриминационни условия, а според търговците оплакванията са от неконкурентоспособните

Спорът между търговските вериги и българските им доставчици от съюз "Произведено в България" продължава с взаимни упреци. Производителите се оплакват от дискриминационни условия, а според търговците оплакванията са от неконкурентоспособните. 

След като преди ден доставчици на Carrefour сигнализираха, че веригата бави текущите си плащания, а ръководството на съюз "Произведено в България" обвиниха веригите в картелни споразумения и монопол, днес изпълнителният директор на Сдружението за модерна търговия, обединяващо 15 национални и 20 регионални търговски вериги, каза пред Би Ти Ви, че те държат едва една трета от пазара.

"Затова темата монопол е неоснователна. Комисията за защита от конкуренция се произнесе след 3-годишна проверка – монополи в хранителния сектор доказано няма, има в производството", каза Матеев и предложи на производителите, ако не им харесват условията на веригите, да предлагат стоките си на стотиците малки магазини.

"Големите търговски вериги в България налагат монопол и търговски политики, чиято цел е извличане на максимални облаги за тях и притискане на българските производители", е мнението, изразено пред същата медия от директора на съюза Пламен Грозданов. По думите му някои вериги изискват от доставчиците си в България 45 и дори 47.5% отстъпка от цената, много по-голяма, отколкото към чуждите стоки.

"Така фалират нашите производители, защото им се изяжда печалбата", каза Грозданов. Той направи уговорката, че поведението на различните вериги е различно и те не са единствената причина за фалитите, но подчерта, че проблемът е сериозен и извън България, след като с него се занимават Европейската комисия и Европейският парламент.

Пусни видео"Вместо да намалят част от своята печалба големите търговци разчитат изцяло на намаляване на печалбите на производителите. В резултат внасяме 90% от месото, 90% от плодовете и зеленчуците също са внос", каза Грозданов.

Представителят на веригите изказа обратните аргументи. По думите му тези, които работят в България са склонни да подкрепят местното производство дори и чисто емоционално - защото хората, които работят в тях и взимат решения са българи. Освен това има и икономически аргументи - потребителите предпочитат продукти с традиционни вкусови качества, логистичните разходи са много по-малки, а добавената стойност остава в България и увеличава потреблението.

"Ако някой вярва, че печалбите са огромни, да инвестира в този бизнес", каза Матеев и увери, че конкурентоспособните български производители чрез търговските вериги излизат и на външни пазари.

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.