1. Начало
  2. Новини
  3. Производство и преработка
  4. Успешните млечни продукти следват вкуса

Успешните млечни продукти следват вкуса

Българите все повече търсят старите вкусове

Кулинарният блогър Соня Янкова с широка усмивка и малки вкусотии привлича интереса на клиентите към един от млечните щандове на ежегодното международно изложение на храни и напитки в столицата. Браво на компанията – хубав рекламен ход. Сериозният разговор обаче за сектор „Млекопреработка“ провеждаме с регионалния мениджър Николай Николов. Започваме от пътя на млякото до крайния продукт.

„Работим с над 80 ферми и само с българско сурово мляко. Капацитетът на мандрата е преработка на 60 тона сурово мляко на ден, но в момента работим с по-малък капацитет, защото по чисто сезонни причини количеството суровина е по-малко. Има и други причини, разбира се – оскъпени горива, фуражи. Тази година сушата също се оказа фактор. Животновъдите започнаха да хранят стадата по-рано от обичайното с фуражи. А фуражите са скъпи. И това няма как да не се отрази на изкупната цена на млякото. До края на веригата това стига до крайния клиент. За последните 4 години оскъпяването на млечните продукти е с 30%, 20 от които са само за последната една година.

Млечният бизнес у нас е доволен от последните промени в нормативната уредба, свързана с изискванията към качеството на млечните продукти. Новите правила вдигнаха летвата по-високо, но това не плаши компаниите, които залагат на качеството. В този смисъл Николай Николов е удовлетворен от пазарната реализация.

„И външният, и вътрешният пазар се развиват. Пазарът навън е огромен - търсят се повече български млечни продукти от овче и от козе мляко. У нас е интересна тенденцията, която наблюдаваме от около 5 години. Вътрешният пазар се развива възходящо. Българите все повече търсят старите вкусове. Затова има голям търговски интерес към пресните сирена и кашкавали.“

Последните кризи се отразяват и върху суровините, които се влагат в имитиращите продукти – те са поскъпнали толкова много, че разликата между млечен продукт от истинско сурово мляко и имитиращ е паднала до 2 лева. В този смисъл, всеки краен потребител ще направи проста аритметика – не си заслужава за имитиращ продукт, който струва 2 лева по-малко, да се прави компромис с храната.

„За нас най-важен е пазарът. Ние залагаме на качеството и се опитваме да отговорим на интереса на клиентите – наблюдаваме как се развива вкусът. От млякото, добито от стада в Родопите, стават прекрасни кашкавали, ръчно месени, пресни и с ухание на мляко. Дунавската равнина е чудесно място за отглеждане на животни, от чието мляко се правят хубавите български сирена.

Българинът традиционно слага сирене на трапезата. И търси старите млечни вкусове. Слушам спокойния и аргументиран разказ на регионалния мениджър Николай Николов и се питам: до колко успехът на една компания зависи от политическата картина, която у нас е доста неясна? Всъщност, властта има една единствена задача – да създаде добри правила, по които да работи бизнесът. Пазарът е единственият негов господар.

Автор Анета Божидарова

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.