1. Начало
  2. Новини
  3. Растителна защита
  4. BASF си поставя амбициозни цели за 2012 г.

BASF си поставя амбициозни цели за 2012 г.

Компанията постига отлични резултати през 2011 г.

BASF съществено надскочи рекордните нива в продажбите и печалбата през 2010 г. и по този начин отново спечели висока премия върху капиталовите разходи за 2011 г. В сравнение с 2010 г. продажбите нараснаха с 15% до 73.5 милиарда евро. Всички региони допринесоха за този ръст. Налице е подобрение на оперативния доход преди лихви и данъци с 4% до 8.4 милиарда евро и ръст на печалбата преди лихви и данъци с почти 11% до 8.6 милиарда евро.

По време на Годишната пресконференция, дадена от компанията, д-р Курт Бок, председател на Съвета на изпълнителните директори на BASF, каза: „2011 бе още една успешна година за BASF. По този начин продължаваме нашата амбициозна политика за разпределение на дивиденти и следователно отново ще предложим дивидент в размер на 2.50 евро. Това е увеличение с 0.30 евро, или 13.6% в сравнение с предходната година.”

За цялата 2011 г.:

-      Продажби: 73.5 милиарда евро (плюс 15%)

-      Печалба преди лихви и данъци: 8.4 милиарда евро (плюс 4%)

-      Доходи от акция: 6.74 евро (плюс 36%)

 
• За четвъртото тримесечие на 2011 г.:

-      Продажби: 18.1 милиарда евро (плюс 10%)

-      Печалба преди лихви и данъци: 1.5 милиарда евро (минус 14%)

-      Предложение за разпределение на дивиденти: 2.50 евро (спрямо 2.20 евро за предходната година)

-      Перспектива за 2012 г.: Ръст на планираните продажби и печалба в условията на предизвикателна пазарна среда

Продажбите в размер на около 18.1 милиарда евро през четвъртото тримесечие на 2011 г. бяха по-високи спрямо последното тримесечие на 2010 г., както и спрямо третото тримесечие на 2011 г. Въпреки това забавеният темп на икономиката през цялата година рефлектира върху печалбата преди лихви и данъци, която при 1.5 милиарда евро беше 14% по-ниска спрямо четвъртото тримесечие на 2010 г. Тенденцията, която компанията наблюдаваше в началото на второто полугодие, продължи. Клиентите бяха по-предпазливи в поръчките си, редуцираха инвентара си и отложиха поръчки, очаквайки спад в икономиката и вероятно по-ниски цени.

Главният финансов директор д-р Ханс-Улрих Енгел подчерта силния паричен поток от оперативна дейност. „При 7.1 милиарда евро нашият оперативен паричен поток отново надскочи рекордното ниво от предходната година,” каза той. За това съществено допринесе по-високата нетна печалба. Разрастването на бизнеса и по-високите цени доведоха до ръст на фондовете, вързани към нетния оборотен капитал.

 Плащанията, свързани със собствеността, инсталациите и съоръженията и нематериалните активи (capex), в размер на 3.4 милиарда евро бяха с 862 милиона евро по-високи от миналогодишните. Важни капиталови вложения, свързани със стартирали през 2011 г. дейности, включваха разширяване на площадката на компанията в Нанджинг, Китай; изграждането на завода за производството на метиламин в Гейсмар, щата Луизиана; изграждането на завода за производство на димяща сярна киселина в Антверп, Белгия, както и разширяването на европейската газопреносна мрежа.

 Перспектива за 2012 г.

 Перспективата на BASF за 2012 г. се основава на следните икономически условия:

-      Световен икономически ръст на нивото на предходната година (плюс 2.7%)

-      Стабилен ръст в световната химическа продукция, изключвайки фармацевтиката (плюс 4.1%)

-      Среден курс от 1.30 долара за евро

-      Средна цена на петрола (Brent) от 110 долара за барел

 Г-н Бок твърди: „Очакваме световната икономика да засили темпа си през 2012 г. след едно умерено начало. Несигурността, породена от кризата на държавните дългове, особено в Европа и САЩ, ще намали перспективите за развитие. Положителният тласък за химическата индустрия отново ще дойде предимно от възникващите пазари.”

Изключвайки ефектите, свързани с придобивания и отнемания, BASF желае да увеличи продажбите. Компанията се стреми да надскочи рекордните нива в продажбите и печалбата преди лихви и данъци през 2011 г. Приходите ще бъдат подпомогнати от подновяване на производството на суров петрол в Либия, както и от ръст в химическия бизнес.

BASF планира да увеличи разходите си за проучване и развитие в световен план до 1.7 милиарда евро през 2012 г. (спрямо 1.6 милиарда евро през 2011 г.).

„През 2012 г. се стремим да спечелим още веднъж висока премия върху капиталовите разходи. През първата половина на 2012 г. вероятно няма да успеем да постигнем високите нива на първите две тримесечия на предходната година. За второто полугодие очакваме да надминем нивата за същия период на предходната година,” каза Бок.

Ръст в продажбите на почти всички сегменти през четвъртото тримесечие

В сегмент „Химикали” увеличените цени във всички региони доведоха до по-високи продажби през четвъртото тримесечие на 2011 г. В допълнение, прехвърлянето на бизнеса с производството на стирол към смесеното дружество Styrolution имаше положителен ефект, защото продажбите на етилен за смесеното дружество са отчетени като продажби към трета страна, считано от 1 октомври 2011 г. Поради по-слабото търсене и все така високите цени на суровите материали, печалбата преди лихви и данъци бе по-ниска спрямо четвъртото тримесечие на 2010 г. За цялата 2011 година продажбите в сегмент „Химикали” се повишиха с 14% до близо 13 милиарда евро и печалбата преди лихви и данъци нарасна с 6%, за да достигне нова висока стойност в размер на 2.4 милиарда евро.

Въпреки спада в основните продуктови линии се наблюдава ръст в продажбите в сегмент „Пластмаси” през четвъртото тримесечие на 2011 г. поради по-високите цени главно в направлението „Полимери”. Що се отнася до техническите пластмаси, повишеното търсене в Северна Америка, главно от страна на автомобилната индустрия, компенсира по-ниските продажбени обеми в Европа и Азия. Печалбата преди лихви и данъци значително се понижи поради по-ниските възможности за печалба в резултат на слабото търсене и повишената стойност на суровите материали, особено за толуен диизоцианат (TDI). За цялата 2011 година продажбите в сегмент „Пластмаси” нараснаха с 12% до близо 11 милиарда евро, докато печалбата преди лихви и данъци от 1.2 милиарда евро беше под високото ниво от предходната година.

Сегментът „Функционални продукти” регистрира ръст в продажбите с 19% спрямо същото тримесечие на предходната година. Придобиването на предприятията Cognis и повишените цени във всички направления допринесоха за този ръст. Обемът на производството намалява с 6%, особено в направленията „Химикали за хартиената промишленост” и „Функционални химикали”. Регистрира се спад на печалбата преди лихви и данъци с 25% поради разходи, свързани с внедряването на бизнеса на Cognis и натиска за сливане заради силната конкуренция. За цялата година продажбите на сегмента „Функционални продукти” се увеличиха с 28% до 15.7 милиарда евро. Печалбата преди лихви и данъци се увеличи с 11%, като достигна 1.7 милиарда евро.

Обемите на производство в сегмент „Функционални решения” скочиха с 6% поради нарастващото търсене на автомобилната индустрия за катализатори и лакове и бои. Търсенето от страна на строителната индустрия слабо се увеличи  основно заради засилената строителна дейност в Северна Америка и растящите пазари в Азия. Продажбите нараснаха с 12% за четвъртото тримесечие спрямо същия период на предходната година. Печалбата преди лихви и данъци се увеличи повече от двойно благодарение на стабилния бизнес в направленията „Катализатори” и „Лакове и бои”. За цялата 2011 година продажбите в сегмент „Функционални решения” нараснаха с 17% до 11.4 милиарда евро и печалбата преди лихви и данъци се вдигна с 20% до 559 милиона евро.

В сегмент „Продукти за селското стопанство” се забеляза лек спад в продажбите през четвъртото тримесечие спрямо същия период за предходната година. Това се дължеше на мерките за оптимизация на портфолиото и предварителното закупуване от клиенти в Южна Америка през третото тримесечие. По региони, продажбите в Европа се дължаха на успешния бизнес във Франция в края на годината. В Северна Америка продажбите нараснаха благодарение на по-високите продажби на препарати за растителна защита. Печалбата преди лихви и данъци през четвъртото тримесечие почти се изравни с миналогодишните стойности, въпреки увеличените разходи за проучване и развитие и продажбените разходи. За цялата 2011 г. продажбите в сегмент „Продукти за селското стопанство” се увеличиха с 3% до 4.2 милиарда евро, а печалбата преди лихви и данъци – с 8% до 810 милиона евро.

Продажбите в сегмент „Нефт и газ” регистрират ръст с 33% заради по-високия обем на продажби в търговията с природен газ и по-високите цени в двата бизнес сектора. Нефтодобивът в Либия бе възобновен в средата на октомври с 20 000 барела дневно и достигна 60 000 барела дневно в края на годината. Печалбата преди лихви и данъци в сегмент „Нефт и газ” спадна с 4% през четвъртото тримесечие на 2011 г. поради по-ниските производствени нива в Либия в сравнение с предходната година. По-високата цена на суровия петрол частично компенсира по-ниските производствени обеми. За цялата 2011 година продажбите в сегмент „Нефт и газ” нараснаха с 12% до 12.1 милиарда евро. Печалбата преди лихви и данъци намаля с 13% до 2.1 милиарда евро.

Продажбите в сегмент „Други” спаднаха с 30%, основно заради прехвърлянето на  дейностите по производство на стирен на смесеното дружество Styrolution, считано от 1 октомври 2011 г. Делът на BASF в смесеното дружество е включен като ценни книжа във финансовите отчети. Ето защо бизнесът със стирен допринесе за продажбите и приходите на сегмент „Други” само за първите девет месеца на 2011 г. Печалбата преди лихви и данъци нарасна до 128 милиона евро през четвъртото тримесечие. Положителните резултати, формирани от лихви и данъци, се дължаха главно на печалбата от прехвърлянето на бизнеса със стирен в размер на 593 милиона евро. През 2011 г. продажбите в сегмент „Други” се увеличиха до 6.3 милиарда евро. Печалбата преди лихви и данъци се подобри от минус 648 милиона евро на минус 404 милиона евро; печалбата нарасна от минус 707 милиона евро до 178 милиона евро заради по-високите положителните резултати, формирани от лихви и данъци.

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.