1. Начало
  2. Новини
  3. Биологично земеделие
  4. Успешен старт на международния търговски панаир за биологични продукти в Измир

Успешен старт на международния търговски панаир за биологични продукти в Измир

Изложението се проведе на площ от 5 400 квадратни метра и участваха 107 фирми

Първото издание на екологичното изложение Екология Измир 2010 г. проведено между 6 и 9 май в Турция, привлече 7294 посетители от 19 страни. Ентусиазираните организатори - IZFAS, водеща компания за организация на изложения в Турция, и ASDF, организатор на осемте предходни изложения Екология в Истанбул – решиха да обединят усилията си за създаване на международен търговски панаир за биологични продукти, с подкрепата на ETO (Aсоциация на организации за екологично земеделие).
Концепцията на Екология Измир се фокусира върху сертифицирани биологични продукти, събирайки търговски посетители и други професионалисти от обширен район, обхващащ Източна Европа и Централна Азия, Близкия и Среден Изток и Северна Африка.  Защо Измир? Измир има много предимства като домакин на органичното изложение. Това е най-големият град на Егейско море, регион с около 3.5 милиона души население, с богати селскостопански традиции. Измир е и център на биологичния сектор: със селскостопански организации и фирми, много от тях лидери в продължение на повече от 20 години; с едно от най-големите пристанища в източната част на Средиземноморския регион, Измир е също и център на внос и износ.

Генералният мениджър на IZFAS, г-н Доган Ислейен, заяви, че изложението е на път да спечели международна идентичност чрез преместване от Истанбул в Измир: „Целта на IZFAS е да организира стойностно търговско изложение, за да ускори повишаването на търговския потенциал на Измир, на Егейско море, а чрез Екология Измир насочваме внимание и към още по-широк район. Основната причина за организиране Екология Измир 2010 г. е да допринесем за икономическото развитие на този регион и да укрепим позицията на Измир като столица на биологичното производство в Турция.”
Акцентът на изложението са сертифицираните биологични продукти. Изложен беше широк асортимент от сертифицирани биологични продукти като храна (включително вино и други напитки), текстил и козметика: преработени храни, доматено пюре и сосове, маслини и зехтин, зърнени храни, бобови растения, различни видове чай, мляко и млечни продукти, органични аквакултури и продукти от тях, плодови сокове, сушени плодове и зеленчуци в естествено състояние, семена, консерви, яйца, мед, вино, подправки, органичен лешник, торове, текстилни продукти, органичен деним, органични продукти за почистване, органични дрехи за бебета и органични играчки.

Изложението се проведе на площ от 5 400 квадратни метра и участваха 107 фирми. Изложителите са от 17 провинции на Турция (повечето от тях от Истанбул, Анкара, Измир, Адана, Самсун, Маниса, Газинтеп, Канакале, Айдън). Освен земеделски производители, участваха още и органи за контрол и издаване на сертификати, като BCS Öko Garantie, Ceres GmbH, C.U. Certification, Certification Organisation, Ecocert ETKO Control, ICEA, IMC и  IMO. Изложителите на Екология Измир 2010 г., много от които експортно ориентирани, се представиха на клиенти от Турция и на експортните пазари. През първите три дни, изложението беше отворено само за търговски посетители, а в последния ден и за обществеността. Търговските посетителите бяха от общо 19 държави: Йордания, Саудитска Арабия, Сирия, Египет, Обединени арабски емирства, Украйна, Сърбия, Румъния, Азърбайджан, KKTC, Киргизия, Казахстан, Италия, Швеция, Холандия, Франция, Дания, България и Германия. По време на изложението специален екип от инспекцията ETO (Асоциация на организации за екологично земеделие) проверяваше изложените продукти и техните сертификати, с цел да се гарантира статусът им.

По време на панаира бяха организирани различни дейности. С подкрепата на Sustainable Life Joint & Dutlar Ecologic Village Enterprise (Съвместно дружество за устойчив живот и екологично село), се проведе екологичен скрининг на продуктите. Имаше изложба със снимки на флора и фауна на Flora House Trademark, както и дискусия  на тема играчки и екологичен начин на живот, която се проведе по обед на първия ден от изложението. Проведе се също и уъркшоп за производството на биологични детски играчки, а органичният ресторант Degirmen предлагаше вкусно органично меню „за засилване на тялото и душата”.

Екология Измир 2010 във всички аспекти беше едно впечатляващо изложение, особено по отношение на ентусиазма, подобно на малко дете, което смело и с любопитство прави първите си стъпки в органичния свят. Целта е да бъде изградена нова платформа за изложители и посетители, като им дава възможност да се свържат не само с пазарите на Турция и на целия регион, но и с пазарите в Азия, Далечния Изток, Европа и Северна Америка. Бъдещето на индустрията и нейните предизвикателства бяха обсъдени от специалисти, производители, преподаватели и други представители, сред които и износители, производители, търговци на едро, дистрибутори, университети, асоциации, неправителствени организации и специализирани списания, които взеха участие в интересната програма  за конференции. Двудневната програма (7 - 8 май) бе организирана от ETO (Асоциация на организации за екологично земеделие), в сътрудничество с Organic Services (Органични услуги) от Германия. Тя покри широк спектър от дейности, секции и семинари.

Темите от първия ден отразиха вълнението на изложителите: „Какво повече можем да направим?” , „Какъв и къде е вътрешният пазар в сектора на биологичното земеделие?”," „Какви са пречките и възможностите за пазара на органични продукти в Турция?” Изтъкнати лектори от цял свят и местни участници на пазара се опитаха да намерят отговори и решения на тези важни въпроси и наскоро дефинирани проблеми. На първата дискусия на панаира, Атила Ертем, председателят на ETO, и двама от вътрешните предприемачи обсъдиха темата "Къде е вътрешният пазар в сектора на биологичното земеделие?" На втория ден от конференцията Джералд А. Херрманн  директор на Organic Services в Германия, и Тобиас Бандел, директор на Soil and More (Почви и още) в Холандия, споделиха своето ноу-хау за "Status Quo на Международния пазар на органични продукти". Тобиас Бандел обясни концепцията за устойчивост и подчерта, че "образованието на търговците на дребно е важно." Лозунгът от тази дискусия на високо ниво дойде от Джералд А. Херрманн: "Турският пазар е готов да се развива. Трябва да положите само още малко усилие! ".

Всички участници на изложението се споразумяха за обща декларация: "Турция има огромен потенциал за биологичен маркетинг и Измир трябва да бъде лидер на тази трансформация за целия регион". По време на панаира, много важни държавници и специалисти направиха изявления за бъдещето на екологичния пазар в Турция. По време на церемонията по откриването кметът на Измир, Азиз Кочаоглу каза: „Вярвам, че Екология Измир ще надрасне предишните изложения. Ще нараства бързо и с по-голямото участие на биологичния сектор.”Джералд А. Херрманн, в заключителното си резюме каза: „Изложението бе много успешно в първата си година, въпреки че все още има какво да се прави!”

Статистика на органичното производство в Турция:

Брой на биологични продукти: 247
Брой фермери, произвеждащи органични продукти: 14 926
Обработвана площ с биологични продукти (ха): 109 387
Площ  събирани натурални продукти (ха): 50 020
Общо органична производствена площ (ха): 166 883
Общо биологично производство (т): 530 225


 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.