1. Начало
  2. Новини
  3. Храни, Напитки, Здраве
  4. БАБХ обяви, че протоколите от изследването на българските овчи сирена на сдружение "За достъпна и качествена храна" не са пълни

БАБХ обяви, че протоколите от изследването на българските овчи сирена на сдружение "За достъпна и качествена храна" не са пълни

След подадения сигнал двете фирми са подложени на ежедневен мониторинг от БАБХ в продължение на 45 дни.

Кой и как може да взема официални проби от българско сирене и кашкавал и да обявява резултатите, как се спазват изискванията на българското и европейското законодателство за производството и състава на млечните продукти от българските предприятия, бяха част от въпросите, на които участниците в пресконференцията на тема "На кого служи манипулацията за качеството на българското сирене?", провела се в Националния пресклуб на БТА в София днес, потърсиха отговор. Повод беше изнесената преди малко повече от месец информация относно качеството на млечните продукти и в частност овчите кашкавали и сирена, че в над 90 процента от взетите проби има отклонения от състава.

На 21 септември от публикации в медиите стана известно, че сдружение "За достъпна и качествена храна" е направило изследване на проби на овче сирене и от 10 проби само в една има наличие единствено на овче мляко. На 25 септември Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ) получава сигнал с приложени протоколи от анализ. "Но тези протоколи не бяха пълни. Там имаше само основанието "открива се/не се открива", каза зам.-изпълнителният директор на Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ) д-р Галя Викьова по време на пресконференцията.

По думите на изпълнителния директор на БАБХ д-р Светлозар Патарински, Агенцията се информира за този случай от медиите и в първия работен ден е поканила на среща председателя на сдружение "За достъпна и качествена храна" д-р Андрей Велчев, за да предостави материалите, протоколите и всичко, с което разполагат, за да могат да се запознаят с тях в детайли. "Беше ни предоставена касова бележка от магазин за 30 закупени продукта", разказа Патарински.

Ръководството на БАБХ посочи, че у тях буди въпроси фактът, че продуктите са закупени през юни, изследванията са направени през август, а резултатите са дадени месец по-късно, без конкретика на фирмите.

Д-р Викьова информира, че към момента са извършили проверка в млекопреработвателните предприятия, взели са проби по официален контрол, които изпращат днес в акредитирана лаборатория по метода за официален контрол и изчакват резултата. Ако се окаже, че има наличие на чуждо видово мляко, ще бъдат предприети мерки по изтегляне на партидите, ще бъде преетикетирано и ще бъдат поставени отново предприятията на засилен контрол. Ако резултатите са добри, няма да има последствия за преработвателите.

Очаква се резултатите да са готови до края на месеца.

"Смятаме, че тази кампания, която се проведе и продължава да се води, уронва престижа на един бранш, който през годините е доказал своето място в българската икономика и е извършил всички свои ангажименти що се отнася до изхранването на населението по време на пандемията от КОВИД-19 и всички кризи, случили се до момента", коментира Димитър Зоров, председател на УС на Асоциацията на млекопреработвателите в България (АМВ).

Той подчерта, че не са против потребителските организации или потребителите, защото трябва да работят в една посока – все по-качествени продукти, стигащи до българския потребител. По думите на Зоров целта им не е да се оправдават или обвиняват, но искат да заявят, че когато се прави такава кампания, трябва първо да бъде запознат браншът и контролният орган.

Според Владислав Михайлов, председател на УС на Националната асоциация на млекопреработвателите (НАМБ), трябва да се поработи малко законодателно, да се помисли в посока потребителите. По негово мнение е правилно те не само да купуват, а да могат да правят и контрол, и то така, че той да има доказателствена сила.

"Занимавам се с производство на млечни продукти от 40 години – 7 години в държавни предприятия и 33 години произвеждаме млечни продукти под марката "Димитър Маджаров", която е 100 процента българска семейна фирма с български капитал. В нашата фирма качеството е издигнато в култ, за първи път за всички тези години получаваме обвинение, че не работим качествени продукти", разказа Юлия Маджарова, управител на млекопреработвателно предприятие "Димитър Маджаров-2".

Тя допълни, че имат всички сертифицирани системи за качество, собствена ферма с 1000 овце и следват изискванията на българското и европейското законодателство. Маджарова посочи, че не знаят дали срещу тях се води търговска война или са засегнали нечии интереси, но са готови да съдействат на всички при изясняването на фактите.  

По думите ѝ след проверките на контролните органи са затегнали още по-силно контрола върху 100-те български ферми, от които купуват сурово овче мляко. Ежедневно тестват за примеси суровото мляко на място при фермерите, както и на "входа" на своята мандра. 

"Въведохме отделна линия за изкупуване на овче мляко (отделна линия за производство на овче мляко имаме от години). Всички видове продукти от овче мляко пускаме първи в производството. Всеки ден правим допълнителни тестове за примеси в акредитирана лаборатория, по признат от българското законодателство метод. Всеки ден изпращаме към търговските вериги, магазини и дистрибутори сертификати, че произведените от нас продукти са без примес", обясни Маджарова.

Тя заяви, че ще продължат да упражняват още по-строг контрол, така че българският потребител да продължи да консумира качествени, чисти и полезни за здравето продукти от българско мляко.

"Искам да подчертая, че това, което се хвърля в пространството, са някакви недоизяснени случаи, но те се представят на крайния потребител. Това уврежда имиджа на българския продукт", изрази мнение Албена Йорданова, маркетинг директор на "Милки Груп Био".

След подадения сигнал двете фирми са подложени на ежедневен мониторинг от БАБХ в продължение на 45 дни.

 

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.