Очаква се една година отсрочка
Селското и горското стопанство в България ще останат без авиация и химична растителна защита от въздуха. Около стотина руски самолета и хеликоптера на български авиокомпании може да бъдат отписани от регистъра на въздухоплавателните средства тази седмица. Това ще стане, ако до 28 март Европейската комисия не приеме с анекс към своя директива от 2002 г. отсрочка за руските машини. Според директивата държавите от ЕС не могат да имат в националните си авиорегистри самолети без типов евросертификат. Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" очаква да получи от Европейската асоциация за безопасността на полетите (ЕАСА) списък с марките самолети, които ще бъдат включени в отсрочката от една година, съобщи изпълнителният директор на агенцията Захари Алексиев. За тази една година е възможно руският производител да издейства необходимия типов сертификат от Европа. Другата алтернатива е българските авиокомпании да ремонтират своите руски самолети АН-24 и МИ-8 и да ги снабдят с изискваното по европейските стандарти. През тази една година, ако машините са включени в списъка към анекса на евродирективата, те ще летят според изискванията на националните нормативи. Ако обаче до 28 март списъкът с помилваните временно самолети не пристигне или в него не са включени определени марки, които притежават българските авиокомпании, те ще бъдат спрени, каза Алексиев.
Европейската директива е от 2002 г. Авиокомпаниите (всичките са частни) са имали време да сменят парка си със самолети, отговарящи на изискванията, коментира Алексиев. Няма да спрат обаче полетите на президентския самолет ТУ-154 и единствения руски вертолет на правителствения авиоотряд 28. Преди месец транспортният министър Петър Мутафчиев обеща на агроавиокомпаниите, че държавата ще помогне да подменят авиопарка си със западни самолети втора ръка.