1. Начало
  2. Новини
  3. Институции
  4. Кога парламентът ще реши с или без нивомери и фискални устройства в земеделските стопанства

Кога парламентът ще реши с или без нивомери и фискални устройства в земеделските стопанства

Ще отстъпят ли депутатите под натиска на бранша

Още в първите дни на 2015 г. земеделците се обявиха против изискванията за поставяне на нивомери и фискални устройства на резервоарите за гориво в стопанствата им с аргумента, че това оборудване ще струва по 20 хил. лв. на всяко стопанство и ще се отрази зле особено на дребните производители. На заседание на парламентарната комисия по земеделие и храни Людмила Петкова, директор на дирекция „Данъчна политика” в Министерството на финансите, беше категорична, че 30% от реализираните горива в страната са без акциз и ДДС. Тя представи нови цифри пред депутатите в опит да защити промените в Закона за ДДС. През 2012 г., когато е правен анализ, е констатирано, че около 36% от горивата, които се потребяват в страната, са с неплатени данъци, в това число: акцизи, ДДС, корпоративен данък, доходи върху физическите лица, а укритите приходи водят до укриване на данъци, подчерта Петкова. Тя уточни, че част от лицата, които зареждат собствени машини и съоръжения, ползват за резервоари вагони и автоцистерни с различна вместимост. „Една вагон цистерна е с вместимост 60-70 хил. литра гориво.

Резервоарите на средно голяма бензиностанция са между 20 и 30 хил. литра. Става въпрос за съдове, през които могат да минат много големи количества горива като оборот“, подчерта представителят на Министерството на финансите. По информация на БДЖ за последните 3 години на търг са продадени 255 цистерни, чиито потребители са от различни браншове. Людмила Петкова изтъкна, че търговските обекти, в които се извършва зареждане на гориво за собствени нужди, по неофициални данни, са 30 хиляди, но цифрата можела да бъде и по-голяма, тъй като държавните регулаторни органи не разполагали с точна информация за това.

Това означавало, че в тези обекти може да има и вагони или автоцистерни за 10 хил. литра или за 20 хил. литра, а може би и повече. Тези ведомствени бензиностанции са оказали негативно влияние не само върху бюджетните приходи, но и върху пазара на горивата и нелоялната конкуренция. Петкова показа снимки на стопански дворове с големи цистерни, които реално зареждат определени обекти, на ведомствени бензиностанции, включени незаконно в електропреносната мрежа и фалирали бензиностанции заради нелоялна конкуренция. За последните 2-3 години седемстотин бензиностанции са затворили и съответно са освободени от работа около 2 500 заети лица. 1,2 млрд. лв. е годишната загуба заради реализирани 1 млрд. литра гориво, според данните на Людмила Петкова, като 50% от общото количество се падало на сектор Земеделие. С бурни аплодисменти беше приветствано изказването на председателя на парламентарната комисия по земеделие и храни Румен Христов. „По данни на официалната статистика в България се обработват около 37-38 млн. дка земя. При разходна норма 7,3%, утвърдена от всички инстанции за горива, това означава, че годишно земеделието потребява около 280 млн. тона гориво. Умножавайки ги грубо по 2 лв., излиза, че 100% от потребителите на горива в земеделието са престъпници. Проверете във вашите данъчни складове. Няма камион, който да излезе или в 99% от случаите, без да бъде платено горивото. Ако някой кара в тези ведомствени бензиностанции контрабандно гориво, ами хванете го този някой“, призова Румен Христов.

Народният представител Ферихан Ахмедова пък попита къде е НАП, къде е Агенция „Митници“ и защо контролните функции на МФ трябва да бъдат плащани от българския бизнес. На въпроса от къде се придобива горивото, Людмила Петкова отговори, че то влизало основно от Гърция и Румъния и че не можело на вътрешните граници на ЕС да се осъществява тотален митнически контрол. Депутатът Емил Димитров опроверга твърденията, като обясни, че цялата територия на България е митническа територия и навсякъде могат да се извършват проверки. МФ поиска да се направи анализ на фактите, но депутатите категорично отхвърлиха варианта. Народните представители в крайна сметка препоръчаха контролът да се съсредоточи върху единствения производител и вносител, да се гони контрабандата, а не над 30 хил. фермери да стават обект на нови контролни мерки.

Румяна Ангелова, председател на Националната асоциация на зърнопроизводителите, заяви, че целият сектор е скандализиран от анализа на МФ, според който агросекторът е рисков и неоснователно обвинен и излиза, че всеки ден в държавата влизат 170 20-тонни цистерни с гориво. Мислите ли, че са в земеделието?“, попита тя. Анализът на МФ беше разкритикуван и от Светла Бъчва която заяви, че 700 малки бензиностанции са затворили, защото е трябвало да сложат нивомери. Агроминистърът Десислава Танева призна, че министерството винаги е предлагало държавните помощи по начин, който изсветлява бизнеса. В крайна сметка, парламентарната комисия по земеделие на поредното си заседание реши регистрираните земеделски производители, които не извършват продажби на гориво, да не слагат нивомери и фискални устройства, свързани с Националната агенция за приходите на резервоарите за гориво в стопанствата си.

Автор: Диана Александрова

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.