С 1.7 млн. лв. е глобено "Енерго-Про" заради това, че спря тока на ВиК Добрич през септември 2012 г.

Санкцията може да се обжалва пред Върховния административен съд

Електроразпределителното дружество "Енерго-Про", което обслужва Североизточна България, ще плати глоба от близо 1.7 млн. лв. заради това, че спря тока на ВиК Добрич през септември миналата година, а с това направи невъзможно снабдяването на града с питейна вода.  

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) установи, че компанията е злоупотребила с господстващото си положение на пазара при снабдяването на стопанските потребители. 

Причината дружеството да спре захранването стана дълг на местното ВиК дружество за 10 млн. лв. Водната компания черпи ток, за да изпомпва водата от сондажни кладенци, а след тази мярка на практика жителите на града бяха лишени от питейна вода. 

От "Енерго Про" обявиха по този повод, че ще обжалват решението на КЗК, защото то не е съобразено с реалните факти. От компанията уточняват, че за да избегне прекъсването на електрозахранването на ВиК - Добрич, са проведени многобройни срещи с водното дружество, както и с представители на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ). Освен това за проблема е уведомена  Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) и местната власт на град Добрич. В продължение на няколко години компанията предлагаше различни варианти за погасяване на дълга, включително и прихващане на дълга на ВиК – Добрич от плащанията на Енерго-Про към НЕК, тъй като компанията е по средата между двете държавни дружества.

Според неговото ръководство решението на КЗК е още един акт, който влошава бизнес средата в страната, отблъсква инвестициите както на вътрешни, така и на външни инвеститори, които желаят да развиват честен бизнес в България.

КЗК се е самосезирала след писмо от партия "Свободен народ". След проверката тя е установила, че ВиК дружеството е плащало вноските по сключения протокол за разсрочено плащане, но финансовото му състояние не му позволява да покрива и текущите си задължения. Доставчикът на ток пък, който бил запознат със затрудненията на клиента си не е взел предвид неговата добросъвестност и опитите да изпълни ангажиментите си. 

Законът изисква  от енергийните предприятия да извършват дейността си в интерес на обществото и на отделните клиенти. В разглеждания спор, с оглед високото обществено значение на услугите по водоснабдяване, господстващото предприятие не би следвало да използва крайна мярка каквато е преустановяването на електрозахранването, смята антимонополният орган. Със спирането на тока компанията е лишила потребителите в града от питейна вода и така е засегнала и техните интереси, смята КЗК. 

Санкцията може да се обжалва пред Върховния административен съд.

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.