1. Начало
  2. Новини
  3. Институции
  4. Светлана Боянова:Експертите трябва да обяснят на хората на разбираем език как ще се прилагат директните пащания

Светлана Боянова:Експертите трябва да обяснят на хората на разбираем език как ще се прилагат директните пащания

Тази година беше променен Закона за подпомагането на земеделските производители

Светлана Боянова, председател на Института за агростратегии и иновации коментира в предаването „Брюксел в превод“ на Агро ТВ начина, по който ще се прилагат директните плащания през новия програмен период на ОСП. Тя беше гост в студиото заедно с Румяна Ангелова, председател на Националната асоциация на зърнопроизводителите.

Фермерите не са подготвени за новия програмен период и това, което действително ги очаква по новите директни плащания. Държавата пропусна един голям шанс да обясни на земеделските производители, че предишният програмен период няма нищо общо с новия. Истината е, че на земеделските производители не им е ясно как ще бъдат прилагани схемите, кои схеми и какви изисквания трябва да покрият.

Светлана Боянова:

За съжаление нещата не изглеждат добре. Много прости неща трябваше да се случат. Докато ние закъснявахме с взимането на решения по директните плащания и първи стълб, истината е, че новата политика много надгражда онова, което беше до момента. Земеделските стопани си бяха свикнали какво да правят – имаше някаква процедура, с която те бяха свикнали. Но сега от тях се изискват доста повече неща, за да си получат директните плащания следващата година. За съжаление нямаше кой да ни го обясни. Аз имам съмнението, че дори общинските служби, които са първи до хората, до земеделските стопани, до фермерите и трябва да им обяснят на прост език какво се очаква от тях, не са наясно и не могат да го направят, защото дори те не са обучени.

Румяна Ангелова: Министерството е органът, който трябва да направи подобно обучение.

Разплащателна агенция не знае какви са новостите и тя няма как да се справи с новите изисквания. Тези национални решения, които доста закъсняха, това е цял един бранш – на всички земеделци трябваше да се каже, че новите схеми не са същите, че стойността на новата субсидия няма да стигне, няма да е същата. Ние се помъчихме да направим разяснителна кампания в три района с помощта на експертите, за да могат хората наистина да разберат за какво става въпрос. През цялото време, докато сме ходили на работни групи, са изкарвани неверни данни. Че ние само за една година имаме 16 000 нови бенефициенти. Не можем да правим анализ на база данни от 2012-13 година! Новостите трябва да се сведат до знанието на хората – и по отношение на озеленяването, и по отношение на размера на плащанията въобще. По време на работните групи ние задавахме въпроси, истината е, че самите експерти не можеха да ни отговорят на въпросите. Питахме дали нашето географско разположение и дадености са взети предвид по отношение на въпросните екологични площи, защото България не е Швеция, нали? Никой не можеше да ни отговори...

Светлана Боянова:

Освен държавата, според мен и НПО-тата трябва да участват в тази кампания. Но държавата трябва да подкрепи неправителствените организации в това им усилие. Експертите трябва да разясняват на хората, но на разбираем език, не на „брюкселски“.

Ще ви дам пример – аз вече знам в Шотландия какво ще означава за тях позеленяването. На сайта на тяхното министерство има примери, обяснения, въпроси и отговори, картинки. Те сами обясняват на сайта си всичко, което е свързано с озеленяването по най-прост начин. Всеки го намира и разбира така.

А нашите фермери са заети с нашите си, български проблеми сега, затова те не могат да мислят в перспектива. Сега започва стопанската година, стопаните се чудят какво да засяват, за да отговорят на компонента „зелено“. Основно в момента бяхме в кампанията за създаване на масиви по закона за собствеността и ползването. Когато ние не можем да седнем да се разберем в едно землище, тогава отиваме на служебно разпределение. Общинските служби се дърпат, защото смятат, че така излиза, че едва ли не администрацията казва кой какво да работи... Как да стане така, че тези хора да излязат от цялата тази каша и да започнат да мислят за кампанията 2015? Те дори не знаят, че от следващата година точно тези споразумения, договори за наеми и аренди, всички тези правни основания ще бъдат условия за заявяването, а не както досега.

Румяна Ангелова:

Наистина хората не знаят, че оттук нататък, за да получиш подпомагане ще трябва да покажеш своето правно основание. Изискват се много време и нерви, за да докажеш правото си за ползване на земя. За да можеш да обработваш това място, ти трябва да си сключил споразумение с другите арендатори на масива.

Светлана Боянова:

Нека да използваме случая да се информираме. Да си кажем къде може да се намери тази информация, за да може човек да го види и да вярва на собствените си очи. Тази година беше променен Закона за подпомагането на земеделските производители. Уточнявам – не Закона за собствеността и ползването! Отваряме член 41 в закона за подпомагането и там се казва: „Земеделските стопани, които ползват земеделска площ въз основа на правно основание, могат да кандидатстват по схемата за единно плащане на площ.“ Казано е кои са ползвателите. Много важна е Алинея 3-та на този член: „Кандидатите за подпомагане подават заявления за съответната календарна година след регистриране на правните основания за ползваните от тях земеделски площи в общинските служби по местонахождение на площите!Правните основания се регистрират в специализиран софтуерен продукт, създаден от Министерство на земеделието.“ А такъв няма! Не знам да се работи такъв, зам. министър Костов каза, че това ще остане за следващото правителство, не знам има ли изобщо финансиране за такъв софтуер... Така че дори хората да са запознати – няма такъв регистър и те няма къде да отидат да си очертаят. Практиката доказва, че ние не сме готови този нов текст от закона да го приложим. Има два варианта: да не си спазим закона, идва кампанията, няма софтуер, не е променен законът. Другият вариант е новото Народно събрание да е толкова наясно, че това е ключов въпрос за нашия сектор, че да кажат: „Ние това ще го променим, а дотогава – действаме по старому.“ Но това не е добър вариант според мен. Ако ние веднъж вкараме тези правни основания – аз за това съм се борила още докато бях зам. министър – това ще ни помогне да си уредим не само поземлените отношения помежду ни, но и за получаване на зелените плащания, обвързаната подкрепа, която е на площ (да не забравяме, че имаме протеини, зеленчуци, които се плащат на площ), да не забравяме за младите фермери, които също получават надбавка... значи по новата схема всички плащания, които са на площ, зависят от този концептуален въпрос. Така че отстъпление назад не бива да се прави. Лошото е, че аз я виждам 2015 малко хлъзгава.

Така че имаме някакви факти, с които трябва да се съобразим. Моят апел е да се направят доброволни споразумения, и служебни, където е необходимо. Сроковете за правенето на тези споразумения са инструктивни. Да се постараят всички общински служби – това да им бъдат указанията от министерството – да направят тези споразумения. Новият министър да пусне веднага за регистъра поръчка. Да не го прави с някаква страшно голяма сума. Да направи нещо като подложка, която да позволи регистрацията на всички тези споразумения и аз мисля, че дори и да има някакви недостатъци – те ще се изгладят с годините, но ще позволят веднага да се включат в кампанията за директните плащания. Успоредно с това – за зелените плащания да изкарат два листа примери с картинки, на които да станат ясни условията. От зелените при нас вероятно повечето ще са угар. Но като се каже угар, да се поясни кога ще бъдат проверявани хората – това ще означава още сега да сложат тези земи под угар с екологична цел. Да обяснят на хората, че междинната култура няма да я проверяват сега, а както е написано в проекта на наредба – през 2015/16 стопанска година. Т.е. 2015 г. ще им проверят междинната култура. Да им кажат за азотфиксиращите култури къде ще са и какви изисквания ще има и да се фокусираме върху онези, които най-много ще вървят сред фемерите. В момента има само проектонаредба. Колкото се може по-бързо трябва да има наредба.

По отношение на изискванията за зелени плащания... аз участвах до фазата на максимално разширения параметър на регламента, така че всеки стопанин да може да си избере. Ние трябва да гледаме на земеделците не само като хора, които ни осигуряват храната, а и като на бизнесмени. Все пак не на всички да отглеждат междинни култури като соя или рапица им излиза на сметка и те предпочитат да оставят земята под угар и така да отговорят на изискванията за зелено. Аз много внимателно се вслушвам какво става и в останалите страни-членки и се чуват все повече критични гласове по отношение на зелените изисквания. Не случайно новият комисар каза, че ще работи за преразглеждане на административната тежест по зелените плащания и опростяване на изискванията особено по тази тема.

По отношение на общинската администрация и новите назначения там... когато аз отговарях за това като зам. министър се стараех хората, които разбират, да останат да работят. Това може да бъде много внимателно проверено. В последната година се назначиха хора на местно ниво, които дори и да са много добри специалисти по принцип, не са запознати с тази специфична материя и с тези новости. Не са го проиграли, не са били на тези срещи, на които се изготвят споразуменията по 37в, да опънат едни чаршафи, да наложат на компютъра, да наложат карта за възстановена собственост с ортофото карта – това са едни специфики, които не може всеки да познава. Вече има много такива фирми, които предлагат подобни услуги. Общинският служител обаче не може да стои отстрани – това са хората от неговите села. Той трябва да ги познава дето се казва поименно, и да им помага, като им дава цялата информация, за да могат те да се споразумеят помежду си и да ги насърчава.

И когато един човек идва незапознат и не иска да участва в работата на хората – че какво толкова, дори и да се скарат утре ще се поздравят за добре свършената работа – този човек не може да отговаря за налагането на нови правила за зелени плащания или друго. Тези, които не показват потенциал да бъдат обучени, не са полезни и нямат работа в тази общинска служба.

Румяна Ангелова:

Много кадърни експерти бяха уволнени от общинските и областните служби по време на последното правителство. Ние, земеделците, най-много работим с общинските служби, това са хората, които най-много ни помагат и които са по-големи експерти от всички останали. Те трябва да знаят за всеки един проблем. Истината е, че колективите, екипите там бяха съсипани.

Светлана Боянова:

Ето каква практика при мен работеше добре за създаването на екипите – мога да дам съвет. Трябва много често областните дирекции да се събират. И да обсъждат противоречивите въпроси. Понеже има много противоречия. Аз много често правех срещи на всички областни директори или по теми – за , 2 дни обсъждат всеки какво прави в собствената си служба, защото някои моменти в закона подлежат на различно тълкуване. Сядаме, унифицираме и казваме: ще се прави така! За да няма натиск на местно ниво.

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.