1. Начало
  2. Новини
  3. Любопитно
  4. Човешкият нос може да разпознае над 1 трилион различни ухания

Човешкият нос може да разпознае над 1 трилион различни ухания

За целите на изследването 26 души са били подложени на тестове

Човешкият нос може да разпознае над 1 трилион различни ухания, много повече от 10-те хиляди, които учените смятаха че са възможни, установи американско проучване, цитирано от британския "Гардиън", Франс прес и Ройтерс.

Ръководителката на екипа Лесли Восхол от лабораторията по неврогенетика в университета "Рокфелер" в Ню Йорк припомня, че досега науката силно подценяваше възможностите за обоняние на човека. "От нашето изследване пролича, че човешкият нос може да различава вариациите в уханията в много по-голяма степен, отколкото се считаше досега", коментира Лесли Восхол.

Според нея би било изненадващо, ако човешкото обоняние беше ограничено в рамките на цитираните по-горе 10 хил. ухания, като имаме предвид развитието на останалите човешки възприятия. Така например окото със своите три рецептора за светлина може да различи 10 милиона цвята, а нашето ухо - 340 хиляди звука. А с нашите 400 обонятелни рецептори, би било нелогично да различаваме едва 10 хил. ухания, пише БТА.

Според Восхол досега науката системно е подценявала обонятелните ни способности. За целите на изследването екипът подложил на тестове 26 души, като им представил сложни комбинации от 128 уханни молекули, които могат да напомнят за трева, зеленчуци или за различни химически продукти. "Ние нарочно не искахме тези ухания да бъдат лесно разпознаваеми, така че повечето от миксовете, които създадохме, бяха доста неприятни и непривични", коментира Восхол.

Екипът поискал от доброволците да направят 264 сравнения при различните комбинации с познати миризми. Чрез екстраполация било установено колко различни ухания всеки участник може да установи и се стигнало до 1 трилион.

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.