1. Начало
  2. Новини
  3. Любопитно
  4. Лидерите в производството на веган продукти губят пазарна стойност

Лидерите в производството на веган продукти губят пазарна стойност

Според борсови анализатори инвеститорите вече не вярват в огромния пазарен потенциал, за който се говореше допреди няколко години

Лоши новини за производителите на вегански продукти. От няколко месеца цените на акциите на два от лидерите на пазара вървят стръмно надолу. Една от компаниите, специализирана в производството на имитиращ млякото продукт от овес, за последните 12 месеца е загубила 80% от пазарната си стойност, а при най-големия производител на алтернативни на месото храни ценните книжа са поевтинели с 85 на сто.
 
Според борсови анализатори инвеститорите вече не вярват в огромния пазарен потенциал, за който се говореше допреди няколко години, особено на фона на световна енергийна криза и произтичащите от нея промени в консуматорските навици.
 
Двете въпросни компании се борят с проблем, присъщ на целия бранш за растителните заместители. Те се конкурират с конвенционален продукт и обещават бързо разрастващ се пазар с големи печалби. Досега този бизнес не е особено печеливш, изтъкват финансовите експерти и посочват, че по-скоро става въпрос за инвестиции в бъдещето. Към днешна дата алтернативните продукти все още са по-скъпи от конвенционалните, и именно това се превръща в най-голямото предизвикателство, понеже инфлацията изяжда доходите и хората пестят, където могат. Това се отнася особено за домакинства с малки и средни доходи.
 
Освен тези външни фактори, производителят на овесените напитки среща и други трудности. Допреди войната в Украйна фирмата не можеше да задоволи търсенето и затова при излизането си на борсата представи амбициозни цели за растеж. При сегашната ситуация тези амбиции изглеждат недостижими, което принуди компанията да понижи прогнозите си за годишните резултати и да намали планираните инвестиции.
vegan-burger
Акциите на компанията за месни заместители са паднали до най-ниската си цена от листването на борсата през 2019 година. Според ръководството виновни са потребителите, които предпочитат по-евтините животински протеини. Друго предизвикателство е стремежът да се пуснат нови продукти на пазара, които да допълнят гамата от наденички и бургери. 
 

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.