Схемата за търговия с емисии започна да действа през 2005 г. като част от опитите на ЕС да се бори с климатичните промени
Министърът на транспорта на САЩ Рей ЛаХууд призова Европейският съюз да се откаже от спорния въглероден данък за авиосектора и определи тази мярка за борба с глобалното затопляне като "лоша", съобщи "Франс прес".
"Мислим, че това е лоша политика, лошо законодателство", каза министърът. "Призоваваме ЕС да спре прилагането" на законодателството, за да подпомогне усилието ни за намиране на глобално решение, допълни Лахууд.
Схемата на ЕС за търговия с емисии започна да действа през 2005 г. като част от опитите на ЕС да се бори с климатичните промени. От 1 януари 2012 г. тя важи и за авиоиндустрията – всички компании, които изпълняват полети от и до летища в ЕС, са задължени да си плащат за въглеродните си емисии. Няколко страни, сред които Китай, Индия, Русия и САЩ, се противопоставиха на решението и обявиха, че то нарушава международното право. Според ЕС данъкът ще помогне за постигане на целта за намаляване на въглеродните емисии с 20% до 2020 г.
Лахууд обаче разкритикува едностранните действия на ЕС и настоя за преговори за постигането на решение с посредничеството на Международна асоциация за гражданска авиация (ICAO).
Йос Делбеке от генералната дирекция на Европейската комисия за действията за климата посочи, че ЕС работи с ICAO и иска да се ангажира с всички държави, които желаят да работят заедно, за да намерят глобално решение. Той оспори твърдението, че схемата за търговия с въглеродни емисии на ЕС е данък или такса, и я определи вместо това като пазарно ориентиран подход. Тя не е дискриминационна, подчерта Делбеке и допълни, че може да бъде променена, пише "Дневник".
Нанси Янг, вицепрезидент на търговската организация "Авиолинии за Америка" също отправи критики към европейската политика, определяйки я като явно нарушение на суверенитета и на договорите, определящи международната авиация и търговия.