1. Начало
  2. Новини
  3. От фермата до трапезата
  4. Таня Гюрюшева: Организацията на производители ни дава възможност да отстояваме собствена ценова политика

Таня Гюрюшева: Организацията на производители ни дава възможност да отстояваме собствена ценова политика

Най-голямата пчеларска организация на производители обединява 27 пчелари от 9 области в страната

 

Три организации на производители пчелари има у нас. Те вече са обединени в асоциация. Основната цел е намирането на по-добър пазар. В Стратегическия план е заложено и по-голямо финансиране за групи и организации на производители, което е стимул за тяхното създаване. В сегашния програмен период процедурата по учредяването е облекчена. Ето как съдейства администрацията на земеделското министерство и на какви проверки подлежат групите и организациите на производителите:

„Първоначалните документи като устав и вътрешни правила ни ги дадоха от аграрното министерство като образец, на който да стъпим, след което в годините ние надграждаме на всяко общо събрание, което правим. С опита и с годините, ние подобряваме тези правила и този устав. Организациите на производителите се проверяват всяка година от МЗм - дали отговарят на Наредбата, по която са създадени, дали спазват всички изисквания, дали работят по тези правила. Не е страшно. Не са сложни нещата. Просто си има правила и те трябва да се спазват. Това, което сме постигнали до момента, за нас е успех и сме наясно, че не е лесно. Благодарна съм на членовете, че вярват, че това е пътят“, каза Таня Гюрюшева, пчелар и управител на най-голямата организация на производители пчелари у нас - Апис Мелифера България.

Тя е учредена преди 5 години и в нея членуват 27 пчелари от 9 области в страната - с общ брой на пчелните семейства 6 хил. и 700. 95% от тях са регистрирани биопроизводители. Организациите на производителите са юридически лица, регистрирани по търговския закон. Създаването на такава организация изисква първоначален капитал. „Голямата ни цел е да намерим по-добри пазари за нашата продукция и да постигнем най-добра крайна цена – за да може добавената стойност да остане при пчеларя. В тази посока организацията на производители ни дава възможност да отстояваме собствена ценова политика. Просто е нужно малко търпение. Защото говорим за пазар. А медът не е стока от първа необходимост“, обяснява Таня Гюрюшева.

В Стратегическия план е заложена интервенция „Подкрепа на организации на производители или групи от производители“, която ще насърчава обединяване на производители от следните сектори:

· зърнено-житни култури;

· медицински и етерично-маслени култури;

· зърнено-бобови култури;

· технически култури, с изключение на тютюн;

· картофи;

· мляко и млечни продукти;

· месо и месни продукти, с изключение на риба и аквакултури;

· мед и пчелни продукти;

· винено грозде;

· яйца;

· плодове и зеленчуци;

· копринени буби;

 

Размерът на финансовата помощ за групите и организациите на производители е под формата на годишно плащане в съответствие с представения бизнес план и се определя като процент от стойността на годишната реализирана на пазара продукция от групата или организацията на производители както следва:

· за първата година след признаване - 10%;

· за втората година след признаване – 9,5%;

· за третата година след признаване – 9%;

· за четвъртата година след признаване – 8,5%;

· за петата година след признаване – 8%.

 

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.