1. Начало
  2. Новини
  3. Пазари
  4. КЗК санкционира фирми за картел на пазара на олио

КЗК санкционира фирми за картел на пазара на олио

Допълнително е имало контрол по ценообразуването по веригата на реализация на продукта

Комисията за защита на конкуренцията(КЗК) е установила, че няколко фирми са имали забранено от закона споразумение за цените, на които да продават олио. Това ограничава и нарушава конкуренцията на този пазар, посочват в решението си от антимонополното ведомство.

Става дума за производителя "Бисер Олива" АД и неговите дистрибутори -  "Велизара 2000" ЕООД, "М.М. Малешков" ЕООД , "Загора 2000" ООД и "Фамилекс" ООД.

В края на април КЗК достигна до извода, че има нарушение на конкуренцията на този пазар и започна след като направи секторен анализ.

Сега става известно, че на изброените фирми ще бъдат наложени имуществени санкции: За "Бисер Олива" АД –  51 432 лв., за "Велизара 2000" ЕООД – 10 044 лв., за "Фамилекс" ООД –  10 681 лв., за "М.М. Малешков" ООД –  14 730 лв., за "Загора 2000" ООД – 8 465 лв.

Комисията е установила, че  доставчиците са се съгласили да спазват определена цена за препродажба чрез фиксирани отстъпки за тях и за техните поддистрибутори на едро и на дребно.  Допълнително е имало контрол по ценообразуването по веригата на реализация на продукта от дистрибуторите на едро, страни в производството, до дистрибуторите на дребно и постигане на определена крайна цена в магазинната мрежа.

"Непосредственият ефект от този механизъм е елиминирането на ценовата конкуренция между дистрибуторите на производителя, между поддистрибуторите, а и косвено повлияване на крайната цена към потребителите. Дистрибуторите нямат стимул да прехвърлят ползата от постигането на по-големи обеми и реализираните вследствие на отстъпките икономии на следващото звено на реализация на продукта, като в крайна сметка лишават потребителя от възможността да се възползва от евентуално по-ниски цени, които да са резултат от оптимизирането на дистрибуционната мрежа", се посочва в решението на комисията.

От там отбелязват и че дистрибуторите са в ролята на изпълнители на ценовата политика на доставчика, който се освобождава от свързаните с това финансови и икономически рискове за сметка на дистрибутора, който на свой ред е лишен от възможността свободно и самостоятелно да определя цените на продуктите за своите клиенти.

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.