Допълнително е имало контрол по ценообразуването по веригата на реализация на продукта
Комисията за защита на конкуренцията(КЗК) е установила, че няколко фирми са имали забранено от закона споразумение за цените, на които да продават олио. Това ограничава и нарушава конкуренцията на този пазар, посочват в решението си от антимонополното ведомство.
Става дума за производителя "Бисер Олива" АД и неговите дистрибутори - "Велизара 2000" ЕООД, "М.М. Малешков" ЕООД , "Загора 2000" ООД и "Фамилекс" ООД.
В края на април КЗК достигна до извода, че има нарушение на конкуренцията на този пазар и започна след като направи секторен анализ.
Сега става известно, че на изброените фирми ще бъдат наложени имуществени санкции: За "Бисер Олива" АД – 51 432 лв., за "Велизара 2000" ЕООД – 10 044 лв., за "Фамилекс" ООД – 10 681 лв., за "М.М. Малешков" ООД – 14 730 лв., за "Загора 2000" ООД – 8 465 лв.
Комисията е установила, че доставчиците са се съгласили да спазват определена цена за препродажба чрез фиксирани отстъпки за тях и за техните поддистрибутори на едро и на дребно. Допълнително е имало контрол по ценообразуването по веригата на реализация на продукта от дистрибуторите на едро, страни в производството, до дистрибуторите на дребно и постигане на определена крайна цена в магазинната мрежа.
"Непосредственият ефект от този механизъм е елиминирането на ценовата конкуренция между дистрибуторите на производителя, между поддистрибуторите, а и косвено повлияване на крайната цена към потребителите. Дистрибуторите нямат стимул да прехвърлят ползата от постигането на по-големи обеми и реализираните вследствие на отстъпките икономии на следващото звено на реализация на продукта, като в крайна сметка лишават потребителя от възможността да се възползва от евентуално по-ниски цени, които да са резултат от оптимизирането на дистрибуционната мрежа", се посочва в решението на комисията.
От там отбелязват и че дистрибуторите са в ролята на изпълнители на ценовата политика на доставчика, който се освобождава от свързаните с това финансови и икономически рискове за сметка на дистрибутора, който на свой ред е лишен от възможността свободно и самостоятелно да определя цените на продуктите за своите клиенти.