Намаляват продажбите на храни, напитки и битова техника на месечна и годишна база
Потреблението в България продължава да се свива. През септември то се е понижило с 3% спрямо година по-рано, а на месечна база спадът е с 0.3%, показват данните на НСИ.
Намаляват продажбите на храни, напитки и битова техника на месечна и годишна база. Увеличение има при търговията с лекарства и автомобилни горива и масла. Интересно е, че има спад и при продажбите на компютри и телефони, които досега имаха устойчив темп на растеж.
Една от причините за спада в потреблението е несигурната икономическа среда и очакванията на домакинствата, което ги кара да харчат по-малко. Наскоро проучване на GfK показа, че потребителите в Европа са обхванати от тревога за икономическото развитие и очакват намаляване на доходите, което ги кара да отлагат покупки извън всекидневните разходи. Причините са забавянето на икономическото развитие в Германия и Великобритания, влошаването на кризата с дълга във Франция и Италия и най-вече състоянието на Гърция.
Потреблението е един от ключовите мотори на икономиката - надеждите бяха то да ускори излизането на България от кризата, след като чуждите инвестиции намаляха. Свитото кредитиране, замръзналите доходи и несигурната среда обаче реално блокираха и търговията на дребно.
Годишни изменения (спрямо септември 2010)
- Фармацевтични и медицински стоки + 6.0%
- Автомобилни горива и смазочни материали + 1.6%.
- Битова техника, мебели и други стоки за бита - 11.1%
- Текстил, облекло, обувки и кожени изделия - 8%
- Компютърна и комуникационна техника - 4.2%
- Храни, напитки и тютюневи изделия - 2.4%.