Как да се увеличи търговията и модернизацията на пчеларството в Черноморския регион?
Това беше тема на дискусия по проект, насочен към развитието на сектора и подобряване на партньорството на България, Молдова, Румъния, Турция и Украйна в сферата на пчеларството. Конкурентоспособността в пчеларството до голяма степен се определя от маркетинговите инструменти, които се прилагат, единодушни са експертите.
Мария Станкова, експерт проучвания в Агенция за икономическо развитие:
„Как би могло в крайна сметка да постигнем по-висок марж като дял на продажбите от печалбата и на тази основа да постигнем по-висока продажба? Това предполага от една страна активно чрез обучения на персонала, достатъчно анализи и техники за продажби да предлагаме повече продукти с по-голям марж. По-малки опаковки или разфасовки, които предполагат такъв по-голям дял от печалбата. Съветвам да избягваме отстъпките, ако не сме обмислили добре как това ще помогне за постигането на финансови резултати."
Юри Зарев, експерт в Национална служба за съвети в земеделието също се включи във виртуалната среща. Той анализира състоянието в сектора и отново напомни за безплатните услуги, от които могат да се възползват земеделците. Като например различни курсове за подобряване на квалификацията в сектора. Той допълни:
„За разлика от цялото земеделие в страната, пчеларството прави едно особено изключение, което е в положителна посока според мен. Не че си няма своите проблеми, всеки ги има, но тук се забелязва тенденция по отношение на разпределението на материалния актив. А примерно, в останалата част на земеделието всички знаем, че един малък процент хора владеят голям процент земя. Тук няма тази тенденция. В този подсектор средните стопанства са най-силно разпространени."
Експертът напомни, че бенефициентите могат да кандидатстват за финансиране както по Програмата за развитие на селските райони, така и по националната пчеларска програма.