1. Начало
  2. Новини
  3. Храни, Напитки, Здраве
  4. Българският пазар на пиво отбелязва слаб ръст от 4.1% през 2012 г. в сравнение с предходната

Българският пазар на пиво отбелязва слаб ръст от 4.1% през 2012 г. в сравнение с предходната

Причината е в нетипично хладното време през лятото

Българският пазар на пиво отбелязва слаб ръст от 4.1% през 2012 г. в сравнение с предходната, а заради хладното лято очакванията за тази година са пазарът да отчете лек спад. Според данните на съюза на пивоварите в България през миналата година са били продадени 5.404 млн. хектолитра, в стойност ръстът също е символичен – 1.6% до почти 727.7 млн. лв. Членовете на браншовия съюз (всички пивоварни в страната без "Леденика") са продали 5.084 млн. хектолитра. "Тези количества са далеч по-малко от постиженията през 2007-2008 г., когато достигнахме близо 5.7 млн. хектолитра продажби", коментира Драган Радивоевич, председател на управителния съвет на съюза на пивоварите.

Песимистични очаквания

В началото на годината очакванията на организацията бяха за 1% ръст в продажбите тази година. Според Драган Радивоевич това е твърде оптимистично. Причината е в нетипично хладното време през лятото. Само за юни т.г. маркетинговите агенции отчитат 4% спад в количествата продадена бира. А, както е известно, около 50% от годишните продажби на пиво се генерират през май - август. Затова очакванията са по-скоро за леко намаление на реализираните годишни количества, обясни Радивоевич.

През миналата година пивоварните са инвестирали общо 68 млн. лв. След спада през 2010 г., когато инвестициите в бранша се оценяват на около 45 млн. лв., възходящата тенденция продължава. За полугодието на 2013 г. за бизнес развитие в сектора са вложени над 30 млн. лева.

Пазар със силна конкуренция

Конкуренцията на пазара е силна - в страната работят осем завода за производство на бира, сред които мултинационални компании, плюс две бирарии-минипивоварни. Освен това по данни на Националния статистически институт вносът на пиво през миналата година е 424 хил. хектолитра, което е с над 8.3% повече спрямо 2011 г., пише "Капитал Daily".

Продажбите на бира зад граница са 92 800 хеколитра. Количествата заминават главно в държави, в които има български общности – Гърция, Кипър, Испания, Англия, Румъния. "Националната статистика отчита засилени продажби и в Белгия и Холандия, които са най-големите европейски износители на бира", уточни Ивана Радомирова, главен секретар на съюза на пивоварите. Според Владимир Иванов, член на управителния съвет на съюза, "няма голям шанс да се увеличат продажбите зад граница, защото за това са нужни огромни инвестиции в маркетинг". На практика не е икономически оправдано нашите пивовари да атакуват амбициозно чужди пазари.

Превес на пластмасата над стъклото

Продължава да намалява търсенето на бира в най-доходоносния тип опаковки – стъклените бутилки – от 54% като относителен дял през 2006 г. до 28% през миналата година, отчита браншовият съюз. В същото време пластмасовите бутилки разширяват своето присъствие до 60% през 2012 г. срещу 37% през 2006 г.

Налице е значителен ръст на продажбите на бира през търговските вериги ("модерната търговия") - от 7% през 2006 г. до 29% през 2012. В същото време продажбите в традиционните магазини свиват дела си – от 63% през 2006 г. до 51% през 2012.

Драстично намаляват продажбите в заведенията – спад с 33% за последните шест години. Очаква се тези тенденции да продължат, обобщи Драган Радивоевич.

Членовете на съюза на пивоварите произвеждат над 80 асортимента светло и тъмно пиво и седем вида бирени миксове. Сегментът на тъмното пиво е малък (3-4% от общия пазар), същото е и с бирените миксове (комбинация от плодов сок и бира), но те отбелязват 190% ръст през миналата година. От началото на годината на пазара производителите са представили над 30 нови предложения като разфасовки и видове.

Консумация

През 2012 г. консумацията на бира в страната на глава от населението е 73 литра. Това е приблизително средната за ЕС консумация, уточни Владимир Иванов. Лидери в производството са Германия, Великобритания, Полша и др. Но лидери в потреблението са Чехия (145 л на глава от населението), Австрия, Германия. Потреблението в България е съизмеримо с потреблението в Дания, Естония, Белгия, Унгария. След нас са 16 държави, сред които Швеция, Швейцария, Италия, Франция, известни още като "винените държави".

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.