1. Начало
  2. Новини
  3. Храни, Напитки, Здраве
  4. Нов регламент за храните в ЕС

Нов регламент за храните в ЕС

Правилата следва да се прилагат и за онлайн продажби

Промяната на правилата за етикетиране на храните позволява на европейците да се хранят по-добре. От 13 декември потребителите са по-информирани. Европейската комисия е описала подробно тези нови мерки.Те влязоха в сила след многобройни дебати и компромиси с представителите на хранително-вкусовата промишленост.

Според Европейската комисия, новият регламент ще помогне на потребителите да се хранят по-здравословно, както и на хората с непоносимост към някои храни, да бъдат по-добре защитени.

От събота, наличието на някои обичайни алергени (във фъстъци, мляко, ядки, и т.н.), трябва да бъде ясно посочено върху всички храни, включително и върху тези, които не са предварително опаковани. 

Хлебарите и ресторантьорите трябва да вземат съответните мерки. За бисквити или лакомства, които съдържат растителни мазнини, производителите ще трябва да уточняват за какъв  вид масло става дума - палмово, слънчогледово или друг вид. Задължително е да бъде споменато и наличието на водни или протеинови добавки.

Трябва също така да се съобщава съдържанието на "специално създадени наноматериали", за да се разсее общата неяснота до момента, заобикаляща използването им в индустрията. Те могат да бъдат включени например в шоколадовите десерти, месото или супите. Предполага се, че тези малки частици могат да бъдат вредни за здравето на човека. Под натиска на производителите на хранителни стоки, Комисията искаше да ограничи това задължение за прозрачност, но Европейският парламент се противопостави в името на принципа на предпазливостта.

Хранителният „патриотизъм“ ще спечели, тъй като се въвежда задължително указание за произход и за свинското, овчето, козето и птичето месо. Изискването  досега важеше единствено за говеждото. Прозрачност се изисква и за произхода на рибата, включително търговски имена и видове, както и и областта и начина на улов.

Шоколадовите мусове и колбасите ще останат в продажба още известно време без етикетиране на хранителната стойност (енергийна стойност, съдържание на сол, захар, мазнини). Посочването на тези данни ще стане задължително от 13 декември 2016 г., ако производителите обаче вече споменават доброволно тези данни, което често се случва, те трябва да бъдат "четими и видими", изписани с цифри или думи, а не със символи или пиктограми с минимален размер на шрифта.

Правилата следва да се прилагат и за онлайн продажби. Европейският съюз обмисля въвеждането на по-строг контрол и санкции, за да се гарантира спазването на регламента.

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.