1. Начало
  2. Новини
  3. Храни, Напитки, Здраве
  4. С 2,6 % са скочили продажбите на сирена и кашкавали през 2009 г.

С 2,6 % са скочили продажбите на сирена и кашкавали през 2009 г.

На бялото саламурено сирене се падат почти 70% от продажбите

Преди сиренето беше един съвсем конкретен продукт в България - бяло, саламурено. И до днес именно то си остава сред основните продукти в потребителската кошница на българина. Днес сиренето е много повече от бяло саламурено. От агенцията за пазарни проучвания МЕМРБ разделят категорията на меки, полумеки, твърди и полутвърди сирена. За периода юни/юли 2009 продадените количества (килограми) в търговската мрежа са нараснали с 2.6% спрямо същия период на миналата година. Понижението с 2.6% в средната цена за килограм е причинило намаление в стойността на продажбите с 0.1%,  пише „Регал” - списание за бизнеса с бързооборотни стоки.

Съвсем закономерно най-голям обем в продажбите е зает от мекото сирене, в чийто сегмент влизат освен традиционното българско саламурено сирене, също и продуктите от тип "фета". На него се падат почти 70% от продажбите, а разликата в дела му между двата разглеждани периода е незначителна, което показва стабилност в предпочитанията на потребителите. Бялото саламурено сирене е реализирало с 2.3% повече продажби в количество през юни/юли 2009 г. в сравнение с юни/юли 2008 г. От агенцията отчитат и ръст в обема в продадени бройки (+4.1%). Въпреки по-големите количества обаче стойността на пазара намалява с 3%, при понижение на средната цена за килограм с 5.2%. След като в началото на 2009 г. търговците бяха задължени да маркират продуктите с растителни мазнини в обектите си, това доведе до диференциация, която се отрази и на цените.

 

На второ място по значимост с една четвърт (26%) от обема на целия пазар е сегментът на твърдите и полутвърдите сирена. В него попадат познатият ни кашкавал, наред с други продукти като ементал, чедър и др. Тук е важно да отбележим, че на практика продажбите на кашкавал почти изцяло изчерпват общите продажби на сегмента със своите внушителни 98% дял в стойност. Сравнението в продажбите на твърди и полутвърди сирена за двата разглеждани периода показва, че те са се увеличили както в килограми (с 4.8%), така и в продадени бройки (с 12.9%). Стойността на сегмента също е нараснала, но само с 3.5%. И тук както при сиренето се наблюдава намаление на цените на килограм (-1.3%) и стокова единица (-8.3%). Тази разлика в наблюдаваните намаления на цените, както и по-големият ръст в стокови единици, отколкото в килограми, предполагат, че потребителите се ориентират към по-малки разфасовки.

Анализите сочат, че пазарът на сирена е изцяло български. Родните продукти реализират 93% от стойността на продажбите. Освен цената (бялото сирене е между два и четири пъти по-евтино от повечето други), важен фактор е и историческото развитие на българския пазар. До преди 10-15 години, огромната част от българските потребители на практика не познаваха продукти, различни от традиционните български сирена и кашкавали. Вносните продукти започнаха да навлизат с развитието на търговската мрежа и появата на големите вериги. Спрямо разглеждания двумесечен период през 2008 г, за юни/юли 2009 г. вносните продукти регистрират малък ръст на дела. Техни основни потребители са хората, които обичат да опитват нови храни и вече трайно са променили дефиницията за сирене в речника си. С отминаването на кризата, тази група ще продължи да нараства, а новите търговски формати ще подпомагат този процес.

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.