1. Начало
  2. Новини
  3. Институции
  4. Европейският орган за безопасност на храните стартира кампания в подкрепа на информираните решения при избора на храни в България

Европейският орган за безопасност на храните стартира кампания в подкрепа на информираните решения при избора на храни в България

16 страни в Европа участват в третото издание на #EUChooseSafeFood през 2023 г.

Европейският орган за безопасност на храните (ЕОБХ) стартира нова комуникационна кампания в подкрепа на информираните решения при избора на храни в България. Целта на кампанията #EUChooseSafeFood е да помогне на гражданите да мислят критично, когато всекидневно решават какви продукти да консумират. Проектът предоставя практична и лесно достъпна информация за потребителите ― от помощ при четене и разбиране на етикетите на храните до съвети за приготвяне и съхранение на храни. В България фокус ще бъде поставен върху добрата хигиена на храните и здравето на пчелите, но кампанията обхваща много и различни теми като намаляване на загубата на храни, алергените, хранителните добавки, болести, свързани с храненето, замърсители, новите храни, опаковките, добавките и благосъстоянието на животните.

Европейските граждани са едни от най-добре защитените и информирани потребители в света по отношение на храната, която консумират. Чрез системата на ЕС за безопасност на храните се гарантира правото на всеки европейски гражданин да знае как се произвежда, преработва, опакова, етикетира и продава консумираната от него храна. Като част от тази система учени от целия ЕС правят преглед на научните данни и изследвания, за да оценяват рисковете, свързани с храните. Това гарантира, че продуктите на европейските пазари и в магазините са безопасни.

Системата на ЕС за безопасност на храните е изградена въз основа на научни становища, предоставени от ЕОБХ в тясно сътрудничество с националните органи за безопасност на храните в цяла Европа. ЕОБХ работи с водещи учени от ЕС и извън него, които правят анализи и оценки и изготвят становища въз основа на последните доказателства за безопасността на отделните храни и дали представляват риск за потребителите.

Освен по отношение на безопасността на потребителите, тази научна дейност е изключително важна и за предпазване на животните и околната среда от всякакви рискове, свързани с хранителната верига. ЕОБХ, държавите членки и лицата, отговорни за вземането на решения в институциите на ЕС, работят в тясно сътрудничество с други национални партньори, международни организации, производители, потребителски организации и други групи на гражданското общество, за да имат възможност европейските граждани да направят информиран избор относно храните и спокойно да се наслаждават на храната.

16 страни в Европа участват в третото издание на #EUChooseSafeFood project през 2023 г.: Австрия, Белгия, България, Хърватия, Кипър, Чехия, Гърция, Ирландия, Италия, Латвия, Полша, Португалия, Румъния, Словакия, Словения и Северна Македония.

„ЕОБХ работи с национални органи по безопасност на храните и учени от цяла Европа, за да гарантира, че храните са безопасни, здравословни и устойчиви. Кампанията #EUChooseSafeFood обвързва науката за безопасността на храните с храните на нашата трапеза, като дава възможност на потребителите да правят добър избор на храни и да имат по-добри познания за тях. Много се радвам, че кампанията все повече се засилва, като тази година за участие се регистрират повече национални партньори от всякога“, сподели Бернард Урл, изпълнителен директор на ЕОБХ.

 

За повече информация посетете: https://campaigns.efsa.europa.eu/EUChooseSafeFood/#/index-bg

Положително влияние

През първите две години кампанията #EUChooseSafeFood имаше положително отражение върху информираността и познанията на потребителите относно безопасността на храните в ЕС. Делът на хората в досег с посланията на кампанията, които са си припомнили, че решенията относно безопасността на храните се вземат въз основа на науката, е нараснал от 2-ма от 10 през 2021 г. до 4-ма от 10 през 2022 г. Увеличили са се нивата на доверие в системата на ЕС за безопасност на храните сред хората, които са имали контакт с кампанията. През 2022 г. 70 % от гражданите съобщават, че имат доверие в ЕС и националните правителства по въпроса за безопасността на храните, което представлява увеличение с 10 % в сравнение с 2021 г.

Кампанията е насочена предимно към европейски граждани на възраст между 25 и 45 години, като се фокусира върху младите родители и хората с интерес към безопасността на храните и науката. В нея се акцентира върху ролята на европейските учени, които работят заедно, за да предпазят потребителите от рискове, свързани с храните.

Как да се включите

Стартът на кампанията #EUChooseSafeFood днес е отправната точка за инициативи, които ще бъдат разгърнати на ниво ЕС и на национално равнище в 16 държави в Европа. През следващите седмици и месеци правителствата и органите за безопасност на храните в целия ЕС ще дадат ход на целенасочени дейности и събития за националните си аудитории в рамките на #EUChooseSafeFood.

Желаещите да подкрепят кампанията се приканват да посетят уебсайта на #EUChooseSafeFood, който съдържа подробна информация, преведена на всички официални езици на ЕС, по различни теми, свързани с безопасността на храните. От уебсайта може също да изтеглите набор от материали за кампанията, който включва визуални елементи, видеа и текстове за социалните мрежи на различни езици, които да споделяте на собствените си канали.

За ЕОБХ

Европейският орган за безопасност на храните (ЕОБХ) е агенция на Европейския съюз, създадена през 2002 г., за да служи като независим източник на научни становища за лицата, отговарящи за управлението на риска, и да съобщава за рисковете, свързани с хранителната верига. Той си сътрудничи със заинтересовани страни с цел насърчаване на съгласуваността на научните становища в ЕС и осигурява научна база за законови и подзаконови разпоредби за защита на европейските потребители от рискове, свързани с храните ― от фермата до трапезата.

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.