1. Начало
  2. Новини
  3. Институции
  4. Пазара на свинско месо обсъдиха на семинар в рамките на проекта „Q-PorkChains”

Пазара на свинско месо обсъдиха на семинар в рамките на проекта „Q-PorkChains”

Едва 31,3 кг средно консумира българинът, сочи статистиката

Работна среща в рамките на проекта „Q-PorkChains” организираха Асоциацията на месопреработвателите в България (АМБ) и Фондация GIQS e.V. (чиято абревиатура на немски означава Трансгранично интегрирано осигуряване на качество). Семинарът беше в рамките на тазгодишното изложение „Месомания” – най-голямата и най-авторитетна изложба в областта на месопреработвателната промишленост в България, която премина от 10-и до 13-и ноември в столичния Интер Експо център.

Семинарът беше посветен на общата тема „Стратегическо разработване на продукти”. Свои презентации по темата представиха изследователи, работещи по проекта – специалисти от университета в Гент и GIQS e.V., а също и изпълнителният директор на АМБ Кирил Вътев. На срещата беше направен общ преглед на проекта Q-PorkChains. Дискутирани бяха специфичните предизвикателства пред българската месна индустрия, както и отношението на потребителите към месните продукти. Засегнати бяха и въпросите около стратегическото разработване на нови продукти. Семинарът завърши с презентация „Състоянието на българската месна индустрия и по-конкретно търсенето и  предлагането на свинско месо”.

Проектът „Q-PorkChains” стартира през 2007 г. Той се финансира от Европейския съюз и е най-големият, посветен на месото. Основната му цел е подобряване на качеството на свинското месо и продуктите от него, както и разработване на иновативни, интегрирани вериги за производство на висококачествени храни от свинско месо, които да съответстват на потребителското търсене, а също и да бъдат предложени нови инструменти за търговия на продуктите от свинско месо, които да гарантират качество и сигурност. В рамките на „Q-PorkChains” ще бъдат предложени и по-добри продукти, съобразени с изискванията на европейския пазар. Проектът ще продължи до следващата година, като в него участват общо 62 организации от 19 страни. Сред тях са 20 университета, 15 научноизследователски института, 27 бизнеспартньори и асоциации от бранша, още 57 институции от ЕС и други 5 – от Китай, Южна Африка, Бразилия и САЩ.

„Q-PorkChains” се състои от 6 модула: в първия влизат потребители, граждани и пазар; във втория – производство на свинско месо и продукти; разработване на продукти – в третия; управление на веригите е четвъртият, молекулярен контрол на качеството – петият, и синтез на знания – шестият. Още два хоризонтални модула допълват проекта – тяхната цел е да се тестват и прилагат иновативни концепции, както и разпространение на резултатите от научните изследвания до всички заинтересовани страни.

Предстоят още обучения и демонстрации в различни европейски страни до края на 2011 г., когато проектът приключва. Целевата група включва представители на индустрията, както и на различните етапи от веригата за производство на свинско месо.

Статистиката сочи, че 46 на сто от месото, което се консумира в Европейския съюз, е свинско, а в някои от страните членки потреблението му дори е над 50%. Най-голямо е потреблението в Дания – 76,3 кг на човек. Следват Испания с 66,2 кг и Чехия – с 60,3 кг. Според класацията, България е „на опашката“ – с 31,3 кг на човек годишно. В същото време, Евросъюзът произвежда над една пета от общото количество свинско месо в света. Логично, с високото търсене нараства и потребителският интерес. Консуматорите на продукти от свинско месо искат това, което купуват, не само да е с необходимото качество, но и да бъде проследимо по цялата верига – от обора до масата. От друга страна, производителите пък се нуждаят от такива системи, които едновременно да са и доходоносни, и да отговарят на екологичните изисквания, за да са конкурентоспособни. „Опитваме се да работим върху качеството на продуктите, да сме в постоянно сътрудничество с науката – коментира д-р Армандо Перес-Куето, лектор от университета в Гент, Белгия. – Аз самият съм от Боливия, там не подбираме свинското. Но когато преди 10 г. за пръв път си купих свинско в Белгия, си казах – ама това няма никакъв вкус! Ето защо, за всички от бранша е много важно да се запази вкуса на продукта и едновременно с това да се намали съдържанието на мазнини в него. В интерес на всяка индустрия е да запази потребителския интерес, но от друга страна тази индустрия не иска потребителите й да умрат млади.“

                                                                                        Светослав Динков

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.