1. Начало
  2. Новини
  3. Институции
  4. Съществува риск България да изгуби неусвоени средства през 2010 г. по ПРСР

Съществува риск България да изгуби неусвоени средства през 2010 г. по ПРСР

През октомври комитетът за наблюдение на програмата прехвърли 513 млн. лв. от бюджетите на седем неатрактивни мерки

Няма риск България да изгуби европейски средства за 2012 г. Това съобщи след заседанието на Комитета за наблюдение на националната стратегическа референтна рамка Реналдо Рандметс, ръководител на отдел "България" в Генерална дирекция "Регионална политика" на Европейската комисия (ЕК).

Той посочи, че са одобрени голяма част от плащанията, предвидени за настоящата година, като предстои до края на годината да бъдат осъществени и редица големи плащания по проекти, финансирани с европейски пари.

Още в средата на септември подобно становище изрази и министърът по управлението на средствата от Евросъюза Томислав Дончев, след като се появиха информации, че има риск да връщаме пари по програма „Регионално развитие” заради забавени проекти, пише "Дневник".

Съществува риск обаче България да изгуби средства по програмата за селските райони, които е трябвало да бъдат усвоени през 2010 г. В тази връзка, за да се спасят поне част от парите, в края на октомври комитетът за наблюдение на програмата прехвърли 513 млн. лв. от бюджетите на седем неатрактивни мерки по програмата към други три - двете общински мерки за предоставяне на услуги на населението и обновяване на населените места, както и за преработвателните компании.

Рандметс обаче предупреди, че най-голямото предизвикателство на България е свързано с усвояването на еврофондовете догодина, когато трябва да бъдат разплатени голям обем от средства.

Той подчерта, че темповете на разплащане ще зависят много от тръжните процедури, които ще бъдат обявени догодина. И администрацията, и общините обаче периодично се оплакват от забавеното изпълнение на обществени поръчки, а оттам – и на финансирани с европейски пари проекти, заради масовото обжалване на процедурите.

Според Филип Хат от Главна дирекция „Заетост и социална политика” второто основно предизвикателство пред България са преговорите за еврофинансирането в периода 2014-2020 г. България се надява да получи, ако не повече средства, то поне същия бюджет като в сегашния програмен период, който изтича догодина. Еврокомисията обаче не е склонна да ни отпусне средства за финансиране на ремонтите на общинските пътища, както и на проектите за опазване на културно-историческото наследство. Становището на Брюксел е, че те са приоритетни за финансиране със средства от националния бюджет.

Днес Томислав Дончев съобщи, че е договорен 95% от общия бюджет на еврофондовете за България. Към октомври са разплатени 31% от средствата. Дончев изрази надежда до края на годината да бъдат разплатени 35 на сто от европарите, а не 39%, както прогнозира в началото на тази година. Очакванията са повече средства да бъдат разплатени в края на годината, когато традиционно се правят големи плащания. 

Що се отнася до определената като „безапелационен шампион” от министър Дончев Оперативна програма „Транспорт” заради напредъка в договарянето и усвояването на средства през последните три години, реално договорен е 96% от бюджета, а разплатените средства са 37 на сто, съобщи транспортният министър Ивайло Московски.

Той посочи, че е много възможно ресорното му министерство да поиска допълнителни пари от бюджета, тъй като няколко резервни жп и пътни проекта са били заложени като резервни за изпълнение със средства от програмата. Залагането на резервни проекти за финансиране е обичайна практика и се прилага с цел да не се губят средства, ако някой от основните проекти, предвидени за финансиране, не бъде реализиран.

Московски уточни, че резервните проекти са на стойност 400 млн. лева. Той допълни, че приоритетни за следващия програмен период остават отсечката от магистрала Струма в Кресненското дефиле, свързването на българо-сръбската и българо-турската граница с жп трасе чрез рехабилитацията на жп линията София – Септември, жп направлението до Бургас, третият лъч на метрото в София, както и магистрала Хемус или части от нея.

За тунела под Шипка Московски уточни, че се обмислят и други варианти за финансиране, включително и публично-частно партньорство.

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.