1. Начало
  2. Новини
  3. Околна среда
  4. Българският турист предпочита ваканция сред селския уют

Българският турист предпочита ваканция сред селския уют

Повишеният интерес към селските и планински дестинации се потвърждава от силния старт на летния сезон в Смолянско

Предпочитанията на българския турист се променят, култът към почивка в лукс постепенно отстъпва пред новата вълна на завръщане към природата и ваканция сред селския уют. Докато през последните десет години преобладаваше желанието туристът да бъде глезен сред разкош и шикозни хотелски условия, то днешните екскурзианти избират по-активна почивка в пасторална среда. Това разказва Снежана Орлова, планински водач и главен координатор на Центъра за професионално обучение "Авицена" в Смолян.

Повишеният интерес към селските и планински дестинации се потвърждава от силния старт на летния сезон в Смолянско, започнал с туристическо нашествие и пълни хотели около Великден и Гергьовден.

Очакванията на хотелиерите в планинския район са за много туристи и оживление на ваканционния пазар през целия сезон. Успешното начало и препълнените хотели в началото на летния сезон може би показва, че кризата в туризма започва да отстъпва, коментира за БТА Георги Пампоров, изпълнителен директор на Регионалната туристическа асоциация "Родопи".

По негови наблюдения в началото на май хотелиерите са отчели изключително висока заетост на легловата база, а с най-голяма посещаемост са местата, свързани с природни забележителности. Наред с популярните места като Триградското ждрело, скалния феномен "Чудните мостове", пещерите "Дяволското гърло", "Ухловица", Харамийска и Ягодинска, особено притегателни за туристите напоследък стават обекти като наблюдателната площадка "Орлово око" край Буйново и селата по горното поречие на Арда - Смилян, Могилица, Арда. На завидна популярност се радва и еко пътеката "Каньона на водопадите", разкриваща недостъпни доскоро места край Смолян.

Пешеходни, конни и вело преходи в планината остават основен акцент в програмата на хотелиерския бизнес в Смолянска област и през това лято. Изненадите са свързани предимно с маршрутите, които преоткриват нови забележителности и кътчета в Родопите. Много младежки групи, тръгнали на сериозни пешеходни преходи могат да се видят в Родопите, обяснява Снежана Орлова. Успешните и търсени според нея туристически маршрути съчетават колорита на родопското село, докосване до традициите и фитнес сред природата.

Залагайки на запазени марки за региона като родопски млечни продукти, феномена с отрицателната йонизация на въздуха в зони край Смолян или поредицата от летни събори в различни села. Попаднал в Родопите, туристът очаква да прекара почивка с мирис на сено, да се окъпе в росата на ливадата, да усети умора от изкачване на калдаръми и кози пътеки, смята планинският водач. Като неповторимо преживяване из чукарите се възприемат и всички уроци как туристът може да оцелее сам в гората.

Групи орнитолози от Великобритания пристигат през май в Триград за наблюдение на скалолазка, информира Костадин Хаджийски, хотелиер и председател на пещерно дружество "Силивряк". Сред туристите с научен интерес се очакват по-късно и ботаници, привлечени от находища на ендемити в района на Триград. За екотуристите от тази година функционира и пътека край Доспат, която води до местообитание на защитен вид видра.

Лятната програма в Пампорово залага на възможностите на вело парка, както и на екскурзии до природни и културно-исторически обекти, посочват от асоциация "Родопи". Наред с българските туристи, сред клиентите на курорта през горещите месеци се предвиждат румънски и гръцки летовници.

Военизирани игри за ученически и младежки групи са част от новостите, експериментирани от туристическите аниматори напоследък. И през този сезон са планирани такива игри с участието на младежи от различни райони на страната.

Около 80 процента от летните клиенти на хотелите и курортите в Смолянско са неорганизирани туристи, твърди Снежана Орлова. Според нея екскурзиантите обикновено се информират за региона от публикации в интернет, а Фейсбук се превръща в най-използваният туристически гид. Затова местните хотелиери разчитат предимно на самореклама на заведенията, като все още липсва по-мащабна промоция на областта като дестинация.

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.