Екоорганизации ще съдят ЕК заради биогоривата

Искът е подаден пред Първоинстанциония съд

Иск срещу Европейската комисия с обвинение, че прикрива документи са подали четири екооорганизации. Според тях те съдържат доказателства, че биогоривата вредят на околната среда и повишават цените на храните са подали, предаде dnevnik.bg.

Искът е подаден пред Първоинстанциония съд, вторият по ранг в ЕС, и в него се посочва, че укриването на информация нарушава европейските закони за прозрачност и демокрация. Зад иска стоят организациите ClientEarth, Transport & Environment, the European Environmental Bureau и BirdLife International.

На карта обаче е заложена целта на ЕС до 2020 г. една десета от транспорта в съюза да се движи на биогориво. Мащабният проект се оценява на 5 млрд. евро и е с огромен потенциал за внос от Бразилия, Индонезия и Малайзия, посочва Ройтерс.

Еко групите твърдят, че ЕК е пропуснала законния срок да им ги предостави по силата на законите за свободен достъп до информация – 9 февруари. Освен това те не получили всички поискани документи. При подобно искане, отправено от Ройтерс, са били получени 11 доклади и имейли, разкриващи безпокойството в комисията, че ЕС е поставил 10-процентната цел, преди напълно да изясни въздействието на биогоривата върху околната среда.

В някои документи се говори за перспективата за по-високи доходи на фермерите в ЕС, но повечето се центрират около опасността от увеличаване на недостига на храни в най-бедните страни по света. Други пък се спират на засиленото търсене на земеделски земи, което стимулира фермерите в тропическите зони да култивират важни за екосредата земи като тропически гори и влажни зони и така да застрашават екоравновесието в района. Изгарянето на горите за освобождаване на площи практически зачерква ползата от биогоривата, тъй като освобождава твърде много СО2 в атмосферата.

"Сегашната политика на ЕС в сферата на биогоривата гарантира, че Европа ще използва много от тях, но не гарантира намаляването на парниковите газове. Дори напротив – нещата ще стават по-зле", смята Нуша Урбанич от Transport & Environment. "Първата стъпка към поправяне на тази сбъркана политика е постигане на пълна прозрачност за всички възможни въздействия на биогоривата."