От 1 януари 2012 г. тя важи и за авиоиндустрията
Индия може да поиска от авиолиниите си да не участват в Схемата на Европейския съюз за търговия с емисии, заяви високопоставен служител, цитиран от "Ройтерс". Решението допълнително ще увеличи напрежението между ЕС и няколко страни, сред които Индия, Китай и Русия, заради плановете на блока да наложи такси върху въглеродните емисии на авиокомпаниите.
Схемата започна да действа през 2005 г. като част от опитите на ЕС да се бори с климатичните промени. От 1 януари 2012 г. тя важи и за авиоиндустрията – всички компании, които изпълняват полети от и до летища в ЕС, са задължени да плащат за въглеродните си емисии.
По думите на високопоставен служител от Индия страната скоро ще поиска от авиолиниите си да не споделят данните за емисиите с ЕС и да не купуват въглеродни кредити. Ако ЕС отвърне като забрани на индийски авиолинии да летят до Европа, Индия ще предприеме подобни мерки и ще обмисли налагането на такса за полетите над Индия, каза източникът.
"Разполагаме с много мерки, което да вземем, ако ЕС не се откаже от исканията си. Имаме силата на нашата икономика, ние не кървим, както те... Позицията на Европа ще навреди на собствената й икономика и авиолинии", допълни той.
Индийското правителство очаква одобрението на няколко министерства, за да издаде заповедта. Въпросът е дали ЕС тласка света към търговска война, подчерта източникът.
В началото на март Китай блокира продажбата на самолети Airbus на местните авиокомпании заради разрастващия се спор с ЕС. Според служителя Индия не планира подобни мерки, но те са възможни, ако спорът се разрасне, пише "Дневник".
Схемата на ЕС за търговия с емисии засилва страховете от търговска война между общността и останалата част от света, смята Амбър Дъби от консултантската компания KPMG. Според някои правителства ЕС превишава правомощията си като налага такса за целия полет. Европейската комисия обаче е на мнение, че схемата е необходима в борбата срещу климатичните промени.