1. Начало
  2. Новини
  3. Околна среда
  4. Стокхолм спечели титлата "Зелена столица на ЕС за 2010 г."

Стокхолм спечели титлата "Зелена столица на ЕС за 2010 г."

Градът има равнище на емисиите от въглероден диоксид от 3,4 тона на жител

Рибари замятат въдици срещу парламента, хора тичат за здраве и карат ски в парковете, които са любимо място и за семейни разходки, велосипеди се разминават мирно и тихо с автобуси, движещи се с етанол: спокойният Стокхолм напълно заслужава титлата "Зелена столица на ЕС за 2010 г."  информира ekipnews.com.

Това, което впечатлило най-силно комитета, упълномощен от Европейската комисия да присъди титлата, е “как съумяхме да ограничим емисиите от въглероден диоксид” - обяснява пред АФП директорът на общинска служба “Благоустройство и околна среда” Густав Ландал. Градът, построен сред гора на архипелаг в Балтийско море, регистрира през 2009 г. равнище на емисиите от въглероден диоксид от 3,4 тона на жител и се стреми до 2015 г. да го сведе до 3 тона. В останалата част на Европа емисиите от СО2 достигат около 10 тона на жител, а тенденцията е по-скоро възходяща, казва Ландал.

За постигането на този резултат Стокхолм насочва усилия към транспорта и отоплението - два сектора, които в ЕС съставляват 43 процента от всички отделяни в атмосферата газове с парников ефект. “Успяхме да ограничим емисиите в транспорта, въпреки че градът не спира да расте” - отбелязва гордо Ландал.

Отоплението, макар да е абсолютно необходимо най-малко пет месеца в годината, Стокхолм и тук съкрати рязко емисиите, инвестирайки в работеща с възобновяема енергия общинска система за централно отопление, в която са включени 75 процента от жилищата. Тази система освен това генерира собствена електроенергия. В град, в който зелените площи заемат 40 процента от територията, в който 95 процента от населението разполага с природен кът за отмора на не повече от 300 метра разстояние, общинатанасърчава неуморно жителите да не използват колите си.

През 2008 г. около 168 000 души са стигали всеки ден до работното си място в центъра с обществения транспорт, работещ с възобновяема енергия - регионални влакове, метро, автобус, докато кола са ползвали 56 000 души. При все това някои все още смятат, че титлата “Зелена столица на ЕС за 2010 г.” може би не е напълно заслужена. Сред тях е и президентът на стокхолмския клон на шведското Дружество за опазване на природата Мортен Валберг, обявил се против правителствения проект за строеж на 21-километрова автомагистрала от северното до южното предградие на столицата, избягвайки центъра, работите по която трябва да започнат през 2012 г. Според него “проектът противоречи на това, което се опитват да правят в останалата част на света. Много странно е, че Стокхолм го подкрепя”.

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.