Нуждае ли се българският потребител от мотивация ?

Или как да повишим интереса към БДС храните

БДС е беше държавен стандарт, а производителите също бяха държавни стопанства. Било е всеобщо и задължително, а днес е пожелателно и документно.

Организацията, призвана да приема, синхронизира, актуализира и прекратява националните стандарти е Български институт за стандартизация. Той създава стандарти, но не контролира спазването им.

В този стандарт отговорността се пада на производителя и държавата. Потребителят и потребителските организации следва да могат да потърсят отговорност – финансова и каквато и да е – и от държавата, в случаите, когато стандартите се нарушават.

Задължително е да има ясно равнище на отговорност и на държавата при нарушение на гарантирания от нея стандарт, още повече пък при вреди върху потребителя.
Само така стандартът ще стане наистина действащ, държавата ще го следи, а производителят ще има респект от институциите. А не да нарича гаранцията документ, а характера му – пожелателен, и да изхожда от концепцията, че тя е висш орган, неносещ отговорност, а само събиращ такси и данъци. И да превръща издаването на стандарти в продажба на стандарти.

На всеки потребител му се иска, стандартът да е гаранция за контрол и качество. Виждали сме продукти с много красиви етикети и отлично описано съдържание върху тях, за които в лабораториите излиза нещо друго. По принцип този факт компрометира и самата система за контрол на храните.

Ето тук си задаваме въпроса дали това ще бъде достатъчно, за да накара българския потребител да избира родното производство.
Всеки сам трябва да прецени, дали влагането на изцяло български суровини ще допринесе за по-доброто качество на произвежданите храни по БДС. Какво ще стане тогава с всички останали, за които няма БДС ? Какви продукти ще се влагат в тях?

Целия материал за БДС стандарта, четете в рубрика Актуално на портала

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.