1. Начало
  2. Новини
  3. Растениевъдство
  4. Няма работници за бране на череши

Няма работници за бране на череши

Реколтата остава необрана, пазарът е свит

През месец април имаше 30-40% измръзване на черешовите дръвчета. С тези думи Живка Гроздева, член на УС на Асоциацията на Овощарите в България, започна разказа си за поредната тежка година за българските производители. Тя нарече неуспешна черешовата кампания. Какви са причините – твърде малки количества череши се реализират на пазара, а през миналата седмица обилните валежи компрометираха реколтата. Получило се е напукване на плодовете и заради това те ще останат по дърветата. Освен това минимум 50% е по-скъпо производството тази година.

Заради инфлацията, ниската покупателна способност на българина и липсата на активен туризъм пазарът е свит, което си е проличало още при ранните сортове.

Голям проблем за черешопроизводителите е, че няма възможност за застраховка срещу напукване на плодове вследствие на дъждове. Миналата година е била същата ситуация. Освен това не се прави преработка на напуканите череши.

Живка Гроздева посочи, че има сортове, които са устойчиви на напукване, но качеството им не е достатъчно добро. Затова и търговците се отдръпват и търсят продукция от Гърция, където климатичните условия са по-добри. Така българските овощари не могат да реализират своята продукция на пресния пазар. Стопаните отиват на пунктовете за преработка, но цените са 1,20-1,30 лв./кг без ДДС.

Друг крещящ проблем - няма работници за бране на череши. 5-6 производителя се борят за един работник. Затова и част от малкото останала реколта ще изгние по дърветата. Даже и да се намери работна ръка – разходът за производителите е непосилен - 70-80 ст./кг струва брането, стига дори и до лев.

Площите с овощни насаждения ще намалеят драстично, ако не се вземат спешни мерки от страна на държавата, прогнозира Живка Гроздева.

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.