1. Начало
  2. Новини
  3. Околна среда
  4. ЕП прие нови национални тавани за замърсители

ЕП прие нови национални тавани за замърсители

Замърсяването на въздуха предизвиква преждевременната смърт на около 400 000 души в ЕС годишно

В сряда евродепутатите подкрепиха планове, които да бъдат въведени до 2030 г., за по-амбициозни национални тавани на емисиите на основни замърсители като азотен оксид, прахови частици и серен диоксид. Вече е постигнато неофициално споразумение за новите прагове с холандското председателство на Съвета. Замърсяването на въздуха предизвиква преждевременната смърт на около 400 000 души в ЕС годишно.

„Аз силно вярвам, че днешният вот е стъпка в правилната посока. Това не е перфектно решение, но е значителен напредък към подобрение на здравето на нашите граждани,“ каза докладчикът Джули Гърлинг (ЕКР, Великобритания).

Новото законодателство определя ангажиментите на държавите членки за ограничаване емисиите на серен диоксид (SO2), азотни оксиди (NOХ), неметанови летливи органични съединения (NMVOC), амоняк (NH3) и прахови частици (по-малки от 2,5 микрометра).

Предложеното ограничаване на замърсяването би довело до намаляване на неговото влияние върху здравето на хората с около 50% до 2030 г. Според Европейската агенция за околна среда тези замърсители идват от различни източници:

  • праховите частици (PM) – от отопление, промишленост, транспорт;
  • азотният оксид (NOХ) – най-вече от транспортния сектор;
  • емисиите на серен диоксид (SO2) – основно от производството на енергия и от всички видове транспорт с изключение на сухопътния;
  • почти всички емисии на амоняк (NH3) – от селското стопанство;
  • емисиите на въглероден окис (CO) – от отопление и транспорт;
  • повечето емисии на метан (CH4) – от селското стопанство, от отпадъци и от енергийния сектор.

Както бе препоръчано от членовете на ЕП, текстът подчертава ангажимента на ЕС да идентифицира и да вземе мерки по отношение на законодателството по контрол, което не успява да работи успешно. Това става ясно от разминаването между реалното количество на вредните емисии и резултатите от проведените тестове за емисии на азотен оксид от дизелови автомобили, отговарящи на стандарта ЕURO 6.

Държавите членки настояха метанът да бъде изключен от обхвата на директивата. Въпреки това, Европейската комисия потвърди, че би могла да извърши проверка по този въпрос.

Резолюцията бе приета с 499 гласа „за“ срещу 177 „против“ и 28 „въздържали се“.

 

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.